Ny musik till Nisse!

En kriminalhistoria, boxning och afrikanska landskap ... ja allt möjligt verkar ha inspirerat har inspirerat våra kompositörer att skriva till Nils Nisse Landgren. Så här säger de om sin relation till The man with the red horn och om sin nya musik som nu uruppförs längs turnén i Norrbotten.

Phoenix’ Southpaw

"I mitt jobb kastas jag ständigt från det ena till det andra. Jag komponerar en sonat för klassisk flöjt och gitarr följt av ett stycke för stor symfoniorkester och därefter kan ett uppdrag som just detta – ett stycke för Norrbotten Big Band och Nils Landgren, dimpa ner. Emellan dessa uppdrag spelar jag själv jazzpiano/klaviatur i min yngsta dotter Iris Bergcrantz Quintet.

När det var dags för mig att komponera Phoenix’ Southpaw, hade jag precis fått mitt orkesterverk The Bird Phoenix framfört av Nordiska Kammarorkestern och mitt huvud var fyllt av detta ca 35 minuters långa orkesterverk. Vissa komponenter i The Bird Phoenix var jag väldigt nöjd med och tänkte att varför inte återanvända dessa men denna gång ikläda materialet Big Bandets egenskaper? För mig kändes detta väldigt intressant då de båda orkesterformaten skiljer sig åt markant. Likheterna och skillnaderna blev för mig en intressant utmaning.

Under arbetets gång funderade jag även över vad vill Nils Landgren och Norrbotten Big Band ville ha av just mig? Förvisso har jag arbetat med jazz i hela mitt liv men när jag komponerar är det idag nästan alltid konstmusik jag skriver och hur ska jag då närma mig dem?

Dessa funderingar resulterade i att jag skrev Phoenix’ Southpaw i två satser. Den första är lugn, svävande, sorgsen och här hör man tydligt min konstmusikaliska ådra.

Andra satsen blev en funkig, happy och betydligt mer lättsam och dansant del som dök upp i mitt huvud när jag just tänkte på Nils Landgrens härliga funk. Och när stycket låg klart och jag gick igenom vad jag komponerat tycker jag själv att andra satsen ju faktiskt är precis som om det var ett tema ur filmen Rocky. OK, jag har skrivit musik som passar som ett tema i en boxningsfilm – jag som är totalt ointresserad av boxning, (men verkligen älskar temat i filmen). Ganska festligt tyckte jag. Så frågade jag min man, Anders Bergcrantz, till råds om vad man kunde kalla stycket och berättade om Rockyfilmen och boxningen. Och Anders som till skillnad från mig gillar boxning, berättade att det finns en term i boxning som kallas Southpaw. Jag hade helt enkelt komponerat Phoenix’ Southpaw."

Anna-Lena Laurin 

 

Born to be Redhorn

"Det finns bara en röd trombonist. Stycket börjar med "The Trombone big bang", ut ur denna "Big Bang" kommer Nisse och föds till den röda trombonen. Pulsen är hög, som Nils tillvaro måste vara med massor av konserter och toner, men som dessutom lyfter upp sina medmusikanter över hela världen. Det ligger en popdänga från 70-talet inbäddat i stycket. Detta är en betraktelse och inblick i den röda trombonens universum.

Magnus Lindgren

 

Leads

"Detta stycke är en kriminalhistoria, med alla ingredienser på plats, – en hårdhudad kriminell (Jacek Onuszkiewicz), en melankolisk kommissarie som går sina egna okonventionella, ibland opraktiska men till slut ändå framgångsrika vägar (Nils Landgren).

Fullt av ledtrådar – somliga stickspår och andra som behöver betraktas i ett nytt ljus för att bli användbara, oväntade vändningar, förhör, rättegång och en dramatisk upplösning där bitarna faller på plats och kommissarien får briljera. Och eventuellt en biljakt.

Vad som egentligen händer, i vilken ordning och varför, får förbli en överenskommelse mellan stycket och dess åhörare.

En stor del av Nils enastående rika palett av uttrycksmedel kommer att tas i bruk, och han kommer att behöva plocka fram en del nya sidor för att lyckas lösa gåtan. Men till slut ser han med stor klarhet vad som går andra betraktare förbi, precis som i hans övriga, storartade musikskapande."

Joakim Milder

 

(3 in 1)

"I know Nils as a person, who combines most important things in his personality and carries them out so we all can benefit from him. The music, the fun, the passion but also the quality, the diversity and sustainability of what he has been doing over all this years. But most of all he radiates love for music and people and so he inspires me like no one else. He combines so many things in one person, so I called my tune for him, (3 in 1). Now I write this I realize the tune should be rather call 16 in 1 or so.

My composition contains 3 tunes as well – my own and two little quotes from music that Nils played in the past which influenced me a lot. I wonder who can spot them …" 

Katharina "Tini" Thomsen

 

Redhorn Sketches

"Jag har skrivit en liten trombonkonsert. Det behöver man inte uppfatta så högtidligt men är nog lite gränsöverskridande vilket jag vet Nisse har känsla och kapacitet för. Tre satser. Det börjar meditativt för att sedan bli uptempo. Sats två är långsam och vacker. Sats tre stökigare och går i snabbare tempo. Får gärna bli humoristisk och en dialog mellan solist och storband. Influenserna har jag fått från Bartok, Gil Evans och Mingus. Satserna heter Prelude, Serenity och Disorder." 

Georg Riedel


Skywalker

"Nils Landgren är planetens coolaste snubbe. När jag växte upp ville jag vara som honom. Jag tror det var han som fick mig att börja spela trombon, och att fortsätta med det. Hans coolhet kommer jag inte ens försöka närma mig, men hans trombonspel är än idag ett ideal för mig. Nils kan spela med mjuk elegans, enorm teknisk lätthet, styrka och tyngd i klangen och med ett fruktansvärt sväng,

allt på samma gång. Att få skriva musik för honom är verkligen en dröm som har gått i uppfyllelse. Att dessutom få göra det tillsammans med min vän och kollega Arvid Ingberg, en annan fantastisk trombonist, gör inte saken sämre. Vårt stycke är inspirerat av Nils sound och tonspråk, vi har fört in olika melodifragment från varsitt håll och sedan försökt skapa en helhet. Jag tror det blir en kul utmaning för Nils och en ynnest för oss att vara delaktiga i."

Peter Dahlgren

"Inspirationen för den här kompositionen låg som alltid för mig mest i att skriva en så bra låt som möjligt. Jag hade inga ramar från början, utan ville hitta en idé och ett groove som hade potential att bli en bra storbandslåt, och en låt som skulle passa Nils Landgren. Senare när jag och Peter Dahlgren hade några idéer att utgå ifrån tänkte jag mer på i vilket sammanhang låten skulle vara i, och då anpassade jag mitt tänk och tog med Nils mer och mer i bilden. Det mynnade ut i något jag är väldigt stolt över, och som inte vilken trombonist som helst kan spela."

Arvid Ingberg

 

 El Picogordo

"El Picogordo är i princip en tredelad komposition där Nisses trombon först spelar duett med trummorna. Därefter introduceras en melodi som tenorsaxen svarar på. Storbandet tar över och det leder så småningom över i ett funkigt soloparti för Nisse. Kompositionen morfar över i ett afrikanskt landskap med sopransaxen i centrum. Det hela avslutas med en duett mellan trombon och sopransax. Formen sluts med en kort trombon-trum-duett och allra sist ett tutti-avslut."

Cennet Jönsson