Norrbotten Big Band

- Jazzlegender som Gil Evans och Charles Mingus har inspirerat mig

Outi Tarkiainen har varit huskompositör för Norrbotten Big Band under 2017. Passar som hand i handske detta år när Finland firas för sina 100 år av självständighet runt om i världen. Nu i november presenteras resultatet av samarbetet som Tarkiainen haft med NBB i form av helt nyskriven och skräddarsydd musik. 
- Jazzlegender som Gil Evans och Charles Mingus har inspirerat mig, men också författaren Virginia Woolf, att skapa dessa musikaliska porträtt.

Outi berättar med egna ord om de nyskrivna jazz-styckena:

- Jag har komponerat 8 nya stycken musik för Norrbotten Big Band under mitt år som huskompositör, Composer in Residence.
Å ena sidan har jag använt min egen starka kompositörsröst, å andra sidan har jag velat lyfta fram det som så ofta överraskar mig med just Norrbotten Big Band, denna extremt flexibla jazzorkester, och alla de möjligheter som de bjuder på.
Konserten har jag döpt till Unpainted Portraits (omålade porträtt) och jag har försökt att genom dessa nyskrivna verk måla musikaliska porträtt från gångna tider, från framtiden eller av nu existerande
människor – och som sagt möjligheter. Litteratur, särskilt poesi, har alltid inspirerat mig i mitt komponerande och några av
dessa nya porträtt tillägnas de författare jag beundrar: det tidiga 1900-talets engelska modernistiska Virginia Woolf, finska visionären och dramatikern Minna Canth och den i Tromsö bosatta samiska nutida poeten Rauni Magga Lukkari. Ett av verken tillägnar jag firandet av att kvinnor i England nästa år haft rösträtt i 100 år tack vare de engagerade suffragetterna.
Några av styckena bugar för jazztraditionens gedigna arbete och då kan man höra den i form av milda penseldrag av älskade jazzkompositörer som Gil Evans och Charles Mingus.

Om Outi Tarkiainen:
Rovaniemibördiga Outi Tarkiainen (född 1985), vars musik ofta beskrivs röra sig någonstans mellan den klassiska och samtida, har studerat både jazz och klassisk komposition vid Sibelius-Akademin, i Miami och vid Guildhall School i London. Hon har samarbetat med många orkestrar i olika länder och är hett eftertraktad i olika musikaliska sammanhang. Outi har hunnit komponera och arrangera till allt från kammarensembler som internationella radioorkestrar. Den 4 december kan man höra den musik hon skrev för Norrbottens Kammarorkester i Sveriges Radio P2 Live inför turnén då kammarorkestern firade Finlands 100 år av självständighet.

Tarkiainen har redan tidigare arbetat med Norrbotten Big Band vid två tillfällen och 2013 gav man ut den gemensamma skivan Into the Woodland Silence som fick ett varmt mottagande av både lyssnare och recensenter. Och under 2017 är det dags att skapa ny ljuv, och gemensam musik, för nu återkommer Outi som huskompositör, Composer in Residence. Under hela året kommer hon regelbundet att träffa musikerna i storbandet och komponera helt nya jazzstycken som uruppförs under en konsert i november i Kulturens hus i Luleå.

– Jag ser med stor glädje fram emot uppdraget som huskompositör, jag har inte annat än goda minnen av våra tidigare möten. Jag har redan börjat fundera ut ett koncept som jag tror ska fungera men jag ser också delar av uppgiften som en omålad duk som jag kommer sätta penseln på allt eftersom. En sak som är säker är att med det här storbandet kan man göra allt, för de är inte bara otroligt begåvade musiker utan också nyfikna på det som är nytt och oprövat.

– Att arbeta med Norrbotten Big Band har varit till stor glädje för mig. Det är en extremt talangfull och smidig orkester. Sektionernas samarbete är verkligen finslipat och man kan se att de arbetar professionellt och gör sitt yttersta vid varje konserttillfälle – det hörs på musiken de framför.  Vi har även repeterat och framfört mycket svåra stycken tillsammans som verkligen varit utmaningar och slutresultatet har alltid blivit mycket bra. Med så ambitiösa musiker, som vid konserttillfällena dessutom har en förmåga att höja musiken och sina framföranden ytterligare ett snäpp, är mycket givande att få uppleva, särskilt som kompositör.

Outi Tarkiainen har nyligen varit residenstonsättare vid Festival de Musique d’Uzerche i Frankrike, där det framfördes fem kompositoner av henne varav ett var ett uruppförande. Kan hon ta med sig lärdomar därifrån?
– Det är nog stor skillnad. I mitt franska uppdrag gjorde jag arbetet i förväg. Här kommer processen vara annorlunda och jag kommer istället att både skriva musik och träffa musikerna återkommande under ett år. På så vis kan idéer ändras, växa fram och testas flera gånger. Musikerna kommer också att ha chansen att kommentera det jag tagit fram vid varje möte. Om jag känner storbandet rätt så kommer slutresultatet också på så vis bli helt annorlunda än i Frankrike. Och lite fräschare.

de har en förmåga att höja musiken ytterligare ett snäpp vilket är givande för mig som kompositör

Tillvaron ter sig lätt hektisk för Tarkiainen när Norrbottensmusiken når henne.
– Jag komponerar just nu en konsert med stycken för saxofon till den fantastiske finske jazzsaxofonisten Jukka Perko som han ska framföra med en orkester från Helsingfors. Perko är en mångsidig musiker och de verk jag skriver reflekterar och bygger broar mellan det elektroniska, saxofonen och orkestern. Uruppförandet kommer att ske under 2017. Utöver det har jag under våren och försommaren haft fullt upp med den årliga Hiljaisuus (övers Tystnaden)-festivalen som jag varit konstnärlig ledare för sedan 2014 och som går av stapeln varje sommar, denna gång i finska Kaukola. Där samlar vi musik, konst och föreläsare av hög klass.

Innan hon kliver på som huskompositör för vårt nordligaste storband i februari väntar ännu fler uppdrag.
– Ja, jag kommer att skriva musik till ett stort uruppförande i Lappland då Lapland Chamber Orchestra kommer att framföra ett 40 minuter långt verk med texter på samiska och med den otroliga finska mezzosopranen Virpi Räisänen som solist. Verket är en sambeställning med Norrbottens Kammarorkester och Arctic Philharmonic Orchestra från Tromsö. I delar av konserten visas en video av regissören Elina Oikari – och vi arbetar också med ljuseffekter av olika slag. Det visuella har blivit allt viktigare för mig de senaste åren. Senare under året kommer jag under några månader koncentrera mig på att skriva kammarmusik åt både en dansk och en tysk kammarmusikensemble. Jag har också fått ett hedersvärt uppdrag som huvudkompositör för en finsk festival men det kan jag tyvärr inte berätta mer om. Men sedan är det dags att komma till er i Norrbotten!