Norrbotten Big Band

Sofia Jannok

Att musiken ska vara så fri och gränslös som möjligt, är en av utgångspunkterna för artisten och musikern Sofia Jannok. Den tanken går som en röd tråd genom hennes  karriär, sedan scendebuten som 12-åring. 16 år gammal skapade hon en uppmärksammad technolåt med inslag av jojk och vill man kan man kanske säga att på den  vägen är det. 

Sofia Jannok har inte bara skapat sig ett namn som en av Sveriges mest spännande artister. I en av de många artiklar som skrivits om henne under de  senaste åren liknas hon dessutom vid en samisk Beyoncé, som utnyttjar sin musikaliska plattform och sitt konstnärskap för att föra urfolkens talan. Hon skapade bland annat stor uppmärksamhet med sin låt Snölejoninnan som kom ut på samernas nationaldag 2015, mitt under de så kallade Girjasförhandlingarna, där Girjas sameby vann en historisk dom mot staten och fick tillbaka rätten att själva bestämma över jakt och fiske på förfädernas marker. 

Det har gjorts dokumentär om Sofia, hon har nominerats till flera Grammisar och belönats med Ulla Billquiststipendiet och nu senast tilldelats Konstnärsnämndens största stipendium som sträcker sig över tio år. 

Med sin självklara förankring i den samiska kulturen har hennes ambition alltid varit att skapa en brygga mellan urfolk och den samtida populärmusiken, starkt influerad som hon blev redan som barn av scenpersonligheter som Nils-Aslak Valkeapää och andra samiska artister.

I hennes eget musikskapande ryms ofta en stor och dynamisk ljudbild som passar mycket bra för Norrbotten Big Band. Denna gång handlar det om en gemensam turné kring en produktion som bygger på Sofia Jannoks egen musik, arrangerad för storband av bland annat Joakim Milder.

Konserterna ges i samarbete med Musik i Norr i slutet av september 2018 i Luleå, Piteå, Västerbotten, Västernorrland och Jämtlands län.