Norrbotten Big Band

Träd av ljus

Träd av ljus, Lyöstraini på älvdalsmål. Så heter den trio tonkonstnärerna Lena Willemark, Anders Jormin och Karin Nakagawa från Japan bildade 2013 och som några år senare belönades med en svensk Grammis för sin kritikerrosade CD-skivan Trees of light.

De tre har en minst sagt skiftande musikalisk bakgrund. Lena Willemark med sina rötter i den folkliga älvdalstraditionen, Karin Nakagawa i den klassiska japanska traditionen – hon är en av de främsta artisterna på den 25-strängade konsertkoton, ett mycket gammalt harpliknande instrument sällan hört utanför Japan – och Anders Jormin, omtalad komponist och kontrabasist med världsrykte inom den samtida improvisationsmusiken.

I det här programmet tar de ytterligare ett steg in i ett spännande och ovanligt musikaliskt samarbete: Det är sannolikt första gången någonsin en japansk koto delar scen med ett jazzigt storband. Konserten är uppdelad i två avdelningar. I den första komponerar Anders Jormin två orkesterverk direkt för Norrbotten Big Band, tanken är okonventionell storbandsmusik med en liten ensembles inkännande lyssnande och de enskilda musikernas egenartade klangfärger.

I den andra delen möter Lyöstraini (kontrabas, koto, röst och violin) Norrbotten Big Band i musik som arrangeras och komponeras av Anders Jormin. Anders Jormin är en av Skandinaviens mest efterfrågade tonkonstnärer, dessutom professor på Musikhögskolan i Göteborg och hedersdoktor på Sibeliusakademien i Helsingfors och på Musik- och Teaterakademien i Tallinn. Lena Willemark har under många år varit Sveriges klart ledande sångerska och fiolspelare inom svensk folktradition. Här i Norrbotten har hon turnerat många gånger, bland annat i ett uppmärksammat och älskat program tillsammans med Norrbotten Big Band, gruppen Väsen och Trio X 2016. Karin Nakagawa uppmärksammades hemma i Japan tidigt för sitt virtuosa spel och sin förmåga att improvisera på koto och genom åren har hon ofta fört in en tusenårig kototradition i ett samtida konstnärligt sammanhang. Absolut inte okontroversiellt i Japan, ändå bugade såväl traditionsbevarande kotomästare som publik i uppriktigt och djupt känd tacksamhet under Lyöstrainis första konserter
i Japan.