Norrbotten NEO

Bent Sörensen

Dirigent: B Tommy Andersson
Solister: Brusk Zanganeh, violin och Kim Hellgren, viola

Repertoar
Bent Sørensen: Schattenlinie
Clara Schumann: Tre romanser
Bent Sørensen: The Lady and the Lark
W A Mozart: Stråkkvartett KV 465 "dissonanskvartetten"
Bent Sørensen: The Deserted Churchyards
Bent Sørensen: Funeral Procession

Med sitt karaktäristiska tonspråk av myllrande vävar och glittrande klangfärger har Bent Sørensen erövrat både en stor internationell publik, kritikernas gillande och det etablerade musiklivets respekt. Han är också en av Danmarks i särklass viktigaste tonsättare. I år fyller han 60 år och firas med konserter över hela världen.

Själv vill han gärna likna sin musik med målaren George Seurats bilder, som får ett sammanhang först när de betraktas på avstånd. I det finns en fascinerande känsla av både mjuka konturer och obestridlig tydlighet. Det stora genombrottet kom 1996 med violinkonserten Sterbende Gärten – Döende trädgårdar – som också gav honom Nordiska rådets musikpris.

Naturens skönhet och skörhet är ett återkommande tema hos Sørensen. I The Deserted Churchyards rör vi oss geografiskt längs norra Jyllands västkust där kyrkogårdarnas existens hotas av havets kraftiga erosion. Det klangrika och genomlysta tonspråket är genomsyrat av traditionell tonalitet men är samtidigt också drömlikt och overkligt. Det är ett fristående verk och samtidigt komponerat som en inledning till Funeral Procession, där två av Norrbotten NEOs medlemmar kliver fram som solister.

Brusk Zanganeh är violinist i ensemblen sedan 2015 och tar hand om den ena solostämman. För honom är Bent Sørensens musik en ny bekantskap – men hans första intryck är tydliga.

– Det är musik som verkligen är lätt att tycka om, både som lyssnare och utövare. Brusk är för övrigt vid sidan av jobbet i NEO även professor vid Zürcher Hochschule der Künste i Schweiz.

Den andra solostämman tas om hand av violasten Kim Hellgren, som entusiastiskt beskriver musiken i Funeral Procession.

– Vi inleder med terser i de båda solostämmorna som skrider fram i långsamma glissandon, ljust och sensibelt men med en intensitet som leder fram till vackert vibrerande ackordbyten.

Kim intresserade sig för ny musik redan under studierna vid Jacobs School of Music i USA där hon var medlem i skolans nutida musik-ensemble. Vid den här konserten är hon även solist i The Lady and the Lark.

– Det är en violakonsert i liten skala med fem korta satser där solostämman subtilt smälter in i den övriga ensemblen. Det här lilla formatet – Pocket size – har vi använt oss av mycket. Och det är roligt med miniatyrsatserna som är så korta att man knappt hinner uppfatta när en sats övergår i en annan!

Raffinerat musikaliskt kuggspel får vi uppleva i Sørensens Schattenlinie och som kontrast Mozarts framåtblickande "dissonanskvartett” och Clara Schumanns sofistikerade romanser för violin och piano, skrivna för en av 1800-talets stora violinsolister, Joseph Joachim.