Norrbotten NEO

Café 1930: Tangotakter och franska toner i Haparanda Kyrka

Välkommen till en stämningsfull konsertkväll med Norrbotten NEO i Haparanda kyrka. Det blir spännande och behagliga klassiker från 1900-talet i både tangotakter från bland andra Piazzolla och franska toner från Poulenc och Messiaen.

Ástor Piazzolla föddes 1921 i Argentina av italienska föräldrar, men bodde många av sina uppväxtår i New York. Med influenser från jazz, konstmusik och klassiskt såväl som från tango, är han en förgrundsgestalt i vad som kom att kallas Tango Nuevo. ”Den nya tangon” skiljer sig från den traditionella genom en mer avancerad harmonik och dissonans, användandet av kontrapunkt och mer avancerade kompositionsformer, såsom barockens passacaglia.

Piazzolla gestaltade tangons utveckling i sviten Histoire du Tango, som blivit en av hans mest kända. Om den andra delen, Café 1930, har Piazzolla själv skrivit:

1922-Maurice-Brange-Au-Café-Solita-Solano-and-Djuna-Barnes-in-Paris_SEPIA.jpg

"Det här är en ny tid för tangon. Folk slutar dansa det som de gjorde 1900, och föredrar istället helt enkelt att lyssna på det. Det blev mer  ”musikaliskt och mer romantiskt. Denna tango har genomgått total transformation: rörelserna är långsammare, med nya och ofta melankoliska harmonier. Tangoorkestrar bestå nu av två fioler, två dragspel, ett piano och en bas. Tango sjöngs ibland också.”

 Francis Poulenc, 1899-1963, var en fransk tonsättare och pianist. I sin ungdom tillhörde han tonsättargruppen Les Six, en grupp kompositörer i 1920-talets Paris. Gruppens syfte var att skapa ny musik i protest mot den senromantiska och impressionistiska musiken, utan att använda sig av det tyska tolvtonssystemet. Gruppens tonspråk skulle fortsatt vila på tonal grund. Med kompositören Erik Satie som inspiratör skapade Les Six ofta uppsluppna eller lojt tillbakalutade verk – inte sällan med en dos kabarémusik. Hans tidiga produktion präglas av elegans och esprit. Stilistiskt har den ett visst släktskap med Ravel och Stravinskij, men musiken har också inslag av jazz och schlager. Poulencs senare verk uttrycker en starkare lyrisk känsla och allvarligare stämningar.

Olivier Messiaen, 1908-1992, var en fransk tonsättare, organist och musiklärare. Messiaen räknas till de mest betydelsefulla och inflytelserika europeiska tonsättarna under 1900-talet. Han utvecklade en egen musikalisk stil som utgick från västerländsk konstmusik, men han infogade även element från indisk och annan asiatisk musik, antik grekisk metrik och fågelsång. Många av hans musikaliska verk avspeglar hans starka katolska tro.

program

Astor Piazzolla - Café 1930
Violin, piano - 7 min
Francis Poulenc - Sonat för flöjt och piano
13 min
Johan Ullén - Tango Doce 
Klarinett, piano - 5 min
Lili Boulanger - D’un matin de printemps 
Flöjt, piano - 5 min
Olivier Messiaen - Louange à l'Éternité de Jésus ur Kvartett för tidens ände
Cello, piano - 10 min
Gustav Mahler - Pianokvartett 
Violin, viola, cello, piano - 10 min
Astor Piazzolla - La Muerte del Angel 
Flöjt, klarinett, piano, violin, viola och cello - 3 min