Norrbotten NEO

In and Around Berlin

Dirigent: Jonathan Stockhammer

Program

Carola Bauckholt: Treibstoff
Per Mårtensson: Herr Krenz
Marcus Fjellström: Klavierbuch #1
Enno Poppe: Gelöschte Lieder
Hanns Eisler: Vierzehn Arten den Regen zu beschreiben

Det är ingen överdrift att påstå att Tyskland är en av världens mest betydande musiknationer, och relationen med Sverige har alltid var mycket stark, inte minst inom den nya musiken. Den här konserten med musik av tyska och svenska tonsättare är en bekräftelse. 

I Per Mårtenssons Herr Krenz står Berlinmurens fall och en intervjufilm med den tidigare östtyske politikern Egon Krenz i centrum. ”Det finns något patetiskt och samtidigt mycket gripande i tron på DDR och de politiska principer som historien syns ha kastat överbord”, sa Per Mårtensson i samband med uruppförandet 2017 av Herr Krenz, som komponerades för ensemblen Gageego!

Marcus Fjellström var under många år, fram till sin alltför tidiga död 2017, verksam i Berlin. Där hittade han inspiration till sina verk som nästan alltid involverade både elektronik och bilder. Små Gesamtkunstwerke, allkonstverk, kallade han dem. I Klavierbuch #1 ville han använda sig av en klassiskt skolad musiker men ändå komma bort från den ”sofistikerade” nutida konstmusiken. ”Jag har försökt sträva efter ett naivt och sårbart uttryck, både i musiken och i det visuella, samtidigt som jag bakat in ett slags mysterium mellan raderna”, förklarade han.

Berlin har uppkallat en av sina mest berömda musikhögskolor efter tonsättaren Hanns Eisler. Vierzehn Arten den Regen zu beschreiben, Fjorton sätt att beskriva regn, är Eislers hyllning till mentorn Arnold Schönberg på hans 70-årsdag. Det är också ett pionjärverk inom filmmusik. Eisler levde i USA när han komponerade det och var kritisk till Hollywoods sätt att göra filmmusik, som var ett ”uppkok på Tjajkovskij, Debussy, Ravel, Richard Strauss och Stravinsky”. Här får vi uppleva hur suggestivt och levande Eisler gestaltar den nederländske filmskaparen Joris Ivens stumfilm Regen, Regn, från 1929. 

Till de mest uppmärksammade tyska musikskaparna idag hör Enno Poppe. Han leder sedan tjugo år den Berlinbaserade Ensemble Mosaik och har belönats med en rad prestigefyllda priser, bland annat från Ernst von Siemens stiftelse. Han har också undervisat vid musikhögskolan Hanns Eisler och vid de berömda kurserna för ny musik i Darmstadt. Hans musik är spröd och transparent men också högintensiv med kvartstonsvibrerande klanger och virtuos rytmik.

Konserten inleds med musik av Carola Bauckholt som fördjupat sig i begrepp som perception och förståelse. Vad är det vi hör i musiken? Vad är det vi upplever? Hennes verk involverar ofta både teater och bildkonst, ibland med underbart humoristisk udd! Hon är en av Tysklands mest inflytelserika profiler på området och är sedan flera år professor med inriktning på ny musikteater vid Anton Bruckner-universitetet i Linz, Österrike.