Norrbotten NEO

Kvartett för tidens ände

Program
Thea Musgrave: Ring out wild Bells
Olivier Messiaen: Kvartett för tidens ände

Franske tonsättaren Olivier Messiaen njöt av att lyssna på fåglar, läsa antik grekisk poesi och indisk musikteori. Världen, den faktiska och den andliga, fann han fantastisk och gränslös. Genom sin synestesi såg han färger i musiken.

Men så bröt andra världskriget ut (2019 är det 80 år sedan) och han blev sjukvårdare i den franska armén. I maj 1940 tillfångatogs han av tyska trupper och placerades i ett fångläger. Några av medfångarna var musiker, en klarinettist, en violinist och en cellist, själv spelade Messiaen piano. Han lyckades övertala en tysk vakt att förse honom med notpapper och komponerade Quator pour la fin de temps (Kvartett för tidens ände) som uruppfördes i lägret inför de djupt gripna medfångarna – och lägervakterna. "Aldrig har jag blivit lyssnad till med så mycket uppmärksamhet och förståelse" har Messiaen sagt om det tillfället.

Kvartetten består av åtta satser och är ett unikt universum av uttryck, djupt rotade i människans andliga dimension. Det är också ett av 1900-talets mest centrala och viktigaste kammarmusikaliska verk, skapat i terrorns centrum. I förordet till noterna skrev Messiaen att musiken var inspirerad av en text från det tionde kapitlet i Uppenbarelseboken.

Om Messiaen i det tyska fånglägret såg framför sig tidens slut har den brittiska tonsättaren Thea Musgrave inspirerats av Tennysons berömda dikt om klockorna som signalerar tidens gång. Sedan 1890-talet är det tradition i Sverige att just den dikten med de berömda orden ”ring, klocka, ring” reciteras från Skansen vid tolvslaget på nyårsafton. Thea Musgrave som är en av Storbritanniens mest framstående och respekterade tonsättare har i sin Ring out wild Bells skapat en färgrik, uttrycksfull och dramatiskt gestaltande musik som griper tag och lockar lyssnaren in i hennes mångdimensionella klangvärld.