Norrbotten NEO

Lantern Lectures

”Det var en angelägen konsert som de 300 personerna i publiken fick uppleva här i Amsterdam, musik som man vill höra om och om igen. Nu väntar vi på CD-skivan!”
4/5 i betyg av Nederländksa dagstidningen NRC efter att konserten spelats i Rotterdam


Dirigent: Christian Karlsen

Program
Klas Torstensson: Lantern Lectures, volumes I-IV
I. Solid Rocks I
II. Solid Rocks II
III. Aurora Borealis
IV. Giants' Cauldron

Den mångfaldigt prisbelönade svenska tonsättaren Klas Torstensson har med sin blixtrande virtuosa och klangligt fantasifulla musik sedan flera decennier en framskjuten position i det internationella musiklivet. Han är sedan 1970-talet verksam i Nederländerna. Lantern Lectures är ett av hans allra viktigaste verk, komponerat i kölvattnet efter operan Expeditionen som kretsade kring Andrées misslyckade polarexpedition.

– När operan stod färdig kände jag ett behov av att komponera något som var ”lättare” och i ett mindre format. Jag hade också kommit till insikt om att varken jag själv eller mitt skapande någonsin skulle bli som tidigare efter att ha skrivit en opera om död och kärlek, säger Klas Torstensson om Lantern Lectures. 

Torstenssons musik kan vara lika brutal som svidande vacker och lika explosiv som begrundande. Som naturens motsägelsefulla kontraster. Den svenske dirigenten Christian Karlsen, även han bosatt i Nederländerna, har i många år samarbetat med Klas Torstensson. 

– Lantern Lectures är ett mästerverk! Tematiken är just naturen med sina gigantiska fenomen, större än människan – norrsken, klippformationer och de stora hålrummen som skapats i glaciärernas berggrund! I musiken finns både råheten och det mjuka, det kontinentala och det norrländska. Till den här konserten är också Norrbotten NEO utökad till dubbel storlek. Lantern Lectures består av fyra delar som kan spelas separat och hör till hans mest spelade verk. Men i sin helhet har Lantern Lectures bara framförts två gånger, i Amsterdam 2003 och i Oslo 2004.

– Att hela den här konserten tillägnas Klas Torstenssons Lantern Lectures innebär också den unika och underbara möjligheten att verkligen få träda in i hans musik och vistas i den, inte bara ta del av ett litet utsnitt eller en glimt, säger Christian Karlsen.

Det omkring 75 minuter långa Lantern Lectures kom till genom en stor sambeställning av flera världsledande ensembler och organisationer: Klangforum Wien, ASKO|Schönberg Amsterdam, Nouvel Ensemble Montreal, KammarensembleN, Svenska Rikskonserter och Südwestdeutsch Rundfunk.

Konserten presenteras av nätverket Musik i Norr:
Under fem år har musikinstitutionerna i de fyra nordliga länen, det vill säga Norrbottensmusiken, Norrlandsoperan Västerbotten, Nordiska Kammarorkestern / Musik Västernorrland och estrad Norr, Jämtland, mottagit utvecklingsbidrag från Kulturrådet för projektet Musiksamverkan i Norr, Kulturhuvudstad 2014.

Syftet med samarbetet är att gemensamt vidareutveckla och förvalta de positiva effekter som Kulturhuvudstad 2014 inneburit. Avsikten är också att nyttja varandras olika kompetenser för att därmed bevara god kvalitet och ett varierat utbud i våra fyra Norrlandslän.

VERKKOMMENTAR:

Klas Torstensson är en svensk tonsättare som varit bosatt i Holland sedan studieåren i Utrecht i början av 1970-talet. Han är högt prisad i både Sverige och Holland och sedan länge även internationellt. Han är gift med den holländska sopranen Charlotte Riedijk, som är en lysande interpret av hans solistiska vokalmusik, och tillika centralgestalt i operan Expeditionen om ingenjör Andrées olyckliga ballongfärd mot polen 1897.  

Klas Torstensson förenar svensk och holländsk kultur. Mycket av hans musik närs av kraften i hans naturupplevelser: gråberg, hav, isen i Östersjöns fjärdar, polaris, norrsken. Hans mycket personliga stil är befryndad med Varese, Xenakis och – på längre håll - Stravinsky.

Han komponerar långsamt och metodiskt (”trettio minuter om året”) vid sitt ritbordsliknande arbetsbord i Haarlem.  Han lösgör väldiga energier i sin ibland hårdhänta instrumentalmusik och uttryck för starka känslor i de intensiva kvinnoporträtten i sångcykeln  In grosser Sehnsucht  och operan Expeditionen. En rad kompositioner kretsar kring Drottning Kristina. A cycle of the North – en familj om tre orkesterverk - skildrar nordliga miljöer: Fastlandet, Polarhavet och Himmelen. Klas Torstensson komponerar gärna sin musik i ”familjer”.

En annan sådan kompositionsfamilj är Lantern Lectures. Lantern Lectures betyder ”föredrag med ljusbilder”. I fyra Lantern Lectures skildrar Klas Torstensson fundamentala element och skeenden i nordisk natur: berggrunden med skiktade minnen av en våldsam tillkomst, spåren av norrskenet och inlandsisens borrningar i berggrunden: de cylindriska hålen efter roterande stenar under isen, jättegrytorna. Han binder samman eller åtskiljer sina bilder med interludier (mellanspel), fyra korta stycken för trumpet, horn och trombon, ”Brass Links”, som även kan framföras separat.

”Efter att ha avslutat min opera Expeditionen (1994-99) kände jag ett behov av att skriva lättare musik i mindre format. Å andra sidan insåg jag att varken jag eller mitt skapande arbete skulle bli det samma igen sedan jag skrivit en opera om död och kärlek!” Medan han arbetat på operan hade han fått beställningar från en rad ensembler – Asko Ensemble (Amsterdam), Le Nouvel Ensemble Moderne (Montreal), KammarensembleN (Stockholm) och Klangforum Wien. Han beslöt att skriva en cykel av verk för var och en av dessa ensembler – en cykel av kompositioner att framföras separat eller som ”satser” i en större helhet.

Solid Rocks ”har en bastrumma som spelas med vispar i huvudrollen. Titeln Solid Rocks syftar på de skikt eller strata som man kan finna i musiken: de ådror som pressats in i det musikaliska flödet.” Uruppfördes i Montreal maj 2001 av Le Nouvel Ensemble Moderne.

Solid Rocks II ”Här är uppdelningen i skikt kanske ännu mer påfallande. Frysta ögonblick projiceras mot en aktiv, massiv och perkussiv följd av händelser. Råa ytor ställs mot lekfulla rörelser.” Uruppförd i februari 2003 av Klangforum Wien.

Aurora Borealis. ”Som de flesta av oss känner till frambringar norrskenet, Aurora Borealis, inte några ljud, trots myter som hävdar motsatsen. För många år sedan fick jag en inspelning av distorderade radiovågor; störningar som var orsakade av norrskenet. Dessa inspelningar bearbetades tills jag fick fram något som jag uppfattade som vackert, flerskiktat elektroniskt ljud: ljudet av norrsken om norrskenet hade frambringat något ljud. I min opera Expeditionen spelar detta ljud en viktig roll. I några avsnitt av Aurora Borealis har jag transkriberat och orkestrerat ett av de inkommande lagren för ensemble.” Uruppförd av KammarensembleN i Stockholm februari 2002.

Jättegrytor är cylindriska hål i berggrunden som skapats under en glaciär av roterande stenar i det rinnande vattnet under en glaciär. I detta verk hör vi musikaliska slingor som roterar på ett liknande sätt.” Verket uruppfördes i Stuttgart i februari 2003.

Lantern Lectures framfördes i sin helhet första gången 26 februari 2003 i Paradiso, Amsterdam, av Asko Ensemble, dirigent Susanna Mälkki.

I ett brev till författaren inför de svenska konserterna 2019 med Lantern Lectures skriver Klas Torstensson om relationen människa/natur ”…det är ju dessa människor vi bevittnar på scenen: musikerna och dirigenten. Vi ser och hör hur musiken växer fram, ibland harmoniskt, ibland nog så konfliktladdat. (Som du vet, använder jag mig ofta av sociologiska ’konfliktmodeller’ när jag tonsätter: vad händer till exempel när två diametralt olika musikaliska material möts? Och alla dessa naturkrafter upplevs ju genom våra (dvs människornas) sinnen, hörsel, syn. Nog tycker jag att naturen i Lantern Lectures ibland visar sig även som stillastående vattenytor, färgskiftningar i bladverket, tystnad…(men man skall kanske akta sig för flera metaforer?). Att bana sig en väg genom en snårig skog, att beundra utsikten från en bergstopp, att titta upp mot en klar stjärnhimmel…

Göran Bergendal 18/1 2019 för Konserthuset