Norrbottens Kammarorkester

Efterlängtad kammarmusik

Dirigent: Jaime Martín

Solist: Roland Pöntinen, piano

Repertoar
Philip Glass: Company
W. A. Mozart: Pianokonsert nr. 24 i c-moll
Maurice Ravel: Le tombeau de Couperin
Jean Sibelius: Valse triste
Sergej Prokofjev: Symfoni nr. 1 i D-dur

Två världsvana stjärnor gästar Norrbottens Kammarorkester, som då växer till nästan symfoniska mått tillsammans med pianisten Roland Pöntinen och dirigenten Jaime Martín. Mozarts rikt orkestrerade Pianokonsert nummer 24 i c-moll är ett favoritstycke i Roland Pöntinens breda repertoar.

– Han skrev bara två av sina 27 konserter i moll och den här är ett allvarligt mästerverk med ovanligt stor orkesterbesättning. Det bästa som finns att spela, säger Roland Pöntinen, som beskriver andra satsen som en underbar oas mellan de båda stora dramatiska satserna.

– Den är öm, troskyldig och naiv, som en enkel visa.

Roland Pöntinen är en internationellt välkänd pianist med rötter i Tornedalen (hans mamma, född Harju, kommer från Kaunisvaara utanför Pajala. Pappa var ingermanländare och född inte långt från Leningrad/St Petersburg).

Trots rötterna och att han spelat i Piteå flera gånger, har Roland Pöntinen aldrig tidigare samarbetat med Norrbottens Kammarorkester.

– Jag har hört mycket gott om orkestern. Det ska bli roligt att komma tillbaka till Norrbotten och spela med den under ledning av Jaime Martín som är en spännande dirigent.

Den internationellt efterfrågade spanjoren Jaime Martín, som bor i London, har de senaste fyra åren pendlat till Sverige i egenskap av chefdirigent och konstnärlig ledare för Gävle Symfoniorkester.

Martin har dirigerat alla verk i det aktuella programmet tidigare utom inledande Company som Philip Glass enligt uppgift komponerat för en dramatisering av en Beckett-berättelse. Glass, född 1937, har även skrivit Oscarsbelönad filmmusik.

Jaime Martín håller med Roland Pöntinen om att Mozarts pianokonsert tillhör den bästa musik som någonsin skrivits, även för orkester.

– Det är ett stort stycke kammarmusik, helt underbart! Särskilt med Roland Pöntinen som är en fantastisk pianist och Mozartinterpret.

Jaime Martín utnämner Valse triste till Sibelius allra vackraste stycke och beskriver andra halvan som en själfull utmaning för orkesterns möjligheter. Var och en av de fyra satserna i Ravels Le tombeau de Couperin tillägnas en vän som stupade under första världskriget och den första satsen är riktigt svårspelad enligt Jaime Martín.

– Även Prokofjevs symfoni är ett av de svåraste stycken man kan ge sig på. Jag kan knappt vänta tills det blir dags att få komma till norra Sverige och bjuda publiken på det här!