Norrbottens Kammarorkester

Skönhet i sorg och glädje

Spelande ledare: Marika Fältskog, violin
Solist: Andreas Brantelid, cello

Repertoar
Andrea Tarrodi: Sirám
Joseph Haydn: Cellokonsert nr. 1, C-dur
Alexander Glazunov: Trubadurens sång, op.71
Leoš Janáček: Idyll för stråkorkester

Internationell och konstnärlig mångfald ur de senaste århundradena präglar programmet när Norrbottens Kammarorkester gästas av violinisten och spelande ledaren Marika Fältskog, samt cellisten Andreas Brantelid.

Den sistnämnde har kallats en cellosensation för det nyanserat eleganta sätt han trakterar sitt instrument. Att det inte är en överdrift har norrbottenspubliken kunnat konstatera flera gånger tidigare. Konsertens huvudnummer är Haydns Cellokonsert i C-dur, på förslag av orkesterns konstnärlige rådgivare Elemér Lavotha.

– Den har jag spelat många gånger och lusten i musiken gör att jag aldrig tröttnar, säger Andreas Brantelid som även framför ryssen Glazunovs Trubadurens sång.

Andreas Brantelid är bosatt i sin uppväxtstad Köpenhamn, men har bott i Sverige under sin studietid. Brantelid har gästat länet tidigare, bland annat tillsammans med NorrlandsOperans Symfoniorkester. Han har också medverkat vid mästarkursen på Framnäs folkhögskola.

Violinisten Marika Fältskog är född och uppvuxen i Helsingfors. Sedan många år är hon bosatt i Sverige och förutom professuren på Musikhögskolan i Malmö är hon förste konsertmästare i Malmö Symfoniorkester.

Hon har samarbetat med Andreas Brantelid ett flertal gånger i egenskap av konsertmästare vid Kungliga Filharmonikerna och Malmö Symfoniorkester.

Nu ska hon leda Norrbottens Kammarorkester genom ett för henne ovanligt program.

– Cellokonserten är en klassiker som jag vet blir fantastisk när Andreas spelar. Glazunovs senromantiska stycke beskriver hon som lyriskt och tjecken Janáčeks folkmusikinfluerade Idyll för stråkorkester får henne att tänka på Dvořáks tonspråk. Svenska tonsättaren Andrea Tarrodi har gjort sig känd för klangkänsla i kombination med form och skönhet i sina verk, likaså i Sirám som är det ungerska ordet för sorgesång eller klagovisa.