Norrbottens Kammarorkester

Norrbottens Kammarorkester möter artisten Maia Hirasawa

Engagemang och framåtrörelse är två ord som på ett bra sätt sätter fingret på Norrbottens Kammarorkesters musicerande. Under 2019 fortsätter man att ta orkestermusiken till en än högre nivå. Detta ges verkligen prov på när orkestern, under ledning av karismatiska finska dirigenten Anna-Maria Helsing, möter artisten Maia Hirasawa som förra året firade 10 år som artist!

- Mina tankar har gått som så att jag försökt hitta något som skulle passa väl med andra halvan av konserten där vi framför Maia Hirasawas musik, berättar dirigent Anna-Maria Helsing när vi når henne på Island där hon befinner sig för att dirigera.

- Jag tänkte att något folkligt eller jazzigt kunde passa fint och det blev lite av båda. Wojciech Kilars "Orawa", ett av hans mest populära verk, är baserat på polsk folkmusik från regionen runt Tatra-bergen. Kilar skrev både klassisk konstmusik och filmmusik och det här är ett härligt suggestivt stycke, som både är roligt att spela och att lyssna på. Jag studerade och bodde tre år i Polen (gjorde mitt violindiplom på musikakademi där) och det var där jag blev bekant med Kilars verk Orawa, som vi spelade många gånger med akademins kammarorkester.

- Aaron Coplands klarinettkonsert är ett tidigare stycke, men även det skrivet på 1900-talet, och det beställdes av ingen mindre än jazzklarinettisten Benny Goodman. Då jag fick höra att min landsman, Olli Leppäniemi, kommer att undervisa på mästarkursen i samband med festivalen, kändes det självklart att fråga honom om han ville spela konserten. Både Kilar och Copland är alltså klassiska stycken, men med en touch av folkmusik eller jazz. Sådär mitt i juni, under en festival, känns det rätt att inte lägga pannan i alldeles för djupa veck, men samtidigt ändå jobba med utmanande musik som är utvecklande för orkestern, jag ser mycket fram emot produktionen, säger Anna-Maria Helsing avslutningsvis.

Med sin egensinniga röst och melodiska låtar har Maia Hirasawa sedan debuten för 10 år sedan varit en självklar del av det svenska musiklivet, men även det japanska musiklivet, som artist, låtskrivare och producent.

Här får publiken möta Maia Hirasawas nyskrivna musik och hennes klassiker, denna gång i ny tappning och med svensk översättning. Hirasawa har arrangerat musiken för stråk, harpa och hon deltar själv på sång och flygel.


I konserten får man även uppleva en av vår tids mest ledande klarinettister, finske Olli Leppäniemi, som solist. .Hann vann första pris i internationella Carl Nielsen-tävlingen 2009, och har varit solist för BBC Scottish Symphony, Helsingfors stadsorkester, Tapiola Sinfonietta, Danmarks radio symfoniorkester, Norrlandsoperans orkester och många fler. Han fick Årets musiker-priset i Danmark år 2011. Leppäniemi fungerar som stämledare för klarinetten vid Åbo filharmoniska orkester och är timlärare vid Sibelius-Akademin. Tidigare har han haft samma position vid Danmarks radio symfoniorkester, Bergens filharmoniker samt Sinfonia Lahti. Han uppträder också ofta med London Philharmonic Orcherstra och Australian Chamber Orchestra. Leppäniemi är en Buffet Campon-artist.

Olli Leppäniemi har studerat klarinett vid Sibelius-Akademin, Norges Musikhögskola och University of Southern California

 Även Calle Rasmusson är med och arrangerar musiken till den här konserten. Vi bjuds även på klarinettsolo av Robert Ek från Norrbotten NEO.