– Spännande rent filosofiskt - hur behandlar man en robot?

Katija Dragojevic är en av Europas mest eftertraktade mezzosopraner. Hon har sjungit en ansenlig del av den lyriska mezzorepertoaren på bland annat La Scala i Rom, Covent Garden i London och Opéra Bastille i Paris. I Piteå Kammaroperas uppsättning Kärleksmaskinen spelar hon Tea. 

20191004_112737.jpg
Elisabeth Meyer och Katija Dragojevic under repetition av Kärleksmaskinen

 Vem är Tea?

– Tea är Mandas kollega och bästa vän. De har en sorts "frenemy"-relation, de är både bästisar men också konkurrenter, särskilt vad gäller karriären. För Tea är karriären väldigt viktig. Hon är väldigt framåt och ganska pushig och har  lite gett upp det här med relationer. Manda är fortfarande rätt romantisk och har hopp om den romantiska kärleken och att få vara nära någon. Även om hon vet att det är en robot, så vill hon ändå dit känslomässigt. Tea har gett upp det där, hon har istället en robothund som heter Fluffy. Hon tycker det är så praktiskt för han lyder, ligger i sin korg och behöver inte ens rastas!

Tea har gett upp den romantiska kärleken, hon har istället en robothund som heter Fluffy.

– Tea är rätt järv, och det hänger på ett sätt ihop med att hon är eldig, nyfiken och framåt men kanske också för att hon inte har förmåga till närhet. Inte ens riktigt i vänskapen med Manda. Då måste man hela tiden dra upp volymen, bli ännu mer vågad. Hon blir säkert lite avundsjuk på Manda när hon skaffar en riktig AI-robot. Det är en ständig upptrappning och tävling mellan dem.

Hur är rollen Tea att sjunga?

– Den var inte så svår att lära in, men den är lurigare än man tror, eftersom musiken är väldigt påhittig och finurlig, så tillsammans med agerandet så blir rollen komplex. Det svänger som tusan ibland, och då måste det vara väldigt exakt- jag har på ett ställe i mina noter skrivit storband - accenterna måste vara på rätt ställe för då får man det här svänget. Det händer ofta saker parallellt i musiken, som gör det superhäftigt. Då gäller det att ha bra tajming helt enkelt!

Varför får man inte missa Kärleksmaskinen?

– Det är ett fruktansvärt bra musik och libretto. Librettot är verkligen som en pjäs, det är smart skrivet i både ord och ton. Musiken är mångfacetterad och innehåller väldigt mycket referenser både till dansmusik, disco, impressionism. Det är rytmiskt utmanande och spännande, den är vacker och komplex. Den bygger verkligen de här personerna på ett väldigt raffinerat sätt, det är väldigt snyggt orkestrerat! Och så är det en väldigt spännande, inte minst ur ett rent filosofiskt perspektiv. Om jag vet att du är en robot, hur påverkar det mitt sätt att behandla dig, vart tar samvetet, moralen, vägen..? 

 

Katija Dragojevic - mezzosopran

Katija Dragojevic är utbildad vid Musikhögskolan i Stockholm och Guildhall School of Music and Drama i London. Hon debuterade i Bryssel år 2000 i Janáčeks Fallet Makropulos vid operahuset La Monnaie. Samma år var hon solist vid Nobelprisbanketten. Hon sjöng Cherubin i Figaros bröllop vid prestigetunga festspelen i Salzburg år 2009.

Dragojevic ha räven sjungit Cherubino i Figaros bröllop på La Scala, den norska operan i Oslo och den kungliga svenska operan i Stockholm. Hon har också framträtt som Angelina i La Cenerentola vid Finlands nationella opera i Helsingfors, titelrollen i Lucretia på den norska operan, och Messagera / Musica / Speranza i Orfeo och Melanto i Odysseus återkomst på operahuset Theater an der Wien i en Mondiverdi-svit.

Tidigare i sin karriär sjöng hon Siebel i Faust på Covent Garden, Andra damen i Trollflöjten vid Bastilleoperan, Varvara i Kát'a Kabanová vid Göteborgsoperan, Meg Page i Falstaff på Royal Opera och Lichas i Händels Herkules med barockmusikensemblen Les Arts Florissants och William Christie i New York och London.

2015 sjöng Dragojevic titelrollerna i Händels Serse och Bizets Carmen vid Kungliga svenska operan i Stockholm. Tidigare framträdanden har inkluderat Idamante i Idomeneo på Drottningholm Slottsteater, Zerlina i Don Giovanni i Baden-Baden under Thomas Hengelbrock (i en stjärnensemble inklusive Anna Netrebko som Donna Anna), Sesto i La clemenza di Tito på Drottningholm och Dorabella i konserter på Theatre an der Wien under Nikolaus Harnoncourt samt på La Scala Milan med Daniel Barenboim.

På konsertplattformen har Dragojevic dykt upp med många orkestrar, inklusive Sveriges Radiosymfoniorkester, Orchester de Paris, Malmö Symfoni, Gulbenkian i Lissabon, NDR Symfoni i Hamburg och Bavarian Radiosymfoni i München, i sådana verk som Bachs Magnificat, Mozarts C-mollmassa och Mahlers Des Knaben Wunderhorn.

På film har hon porträtterat Zerlina i Kasper Holtens uppmärksammade film ”Juan”, baserad på Mozarts Don Giovanni. 2016 producerade och framförde Katija tillsammans med vokaltrion ”Tre Donne” en kammaropera, ”Föreställningen” av Sven-David Sandström och Katarina Frostenson på Kungliga Operans Rotunda. Våren 2019 var hon ute på turné runt om i landet tillsammans med jazzsångerskan, tillika barndomskamraten, Lina Nyberg.