Norrbotten NEO

In and Around Berlin

Dirigent: Jonathan Stockhammer

Program

Kate Moore: Blackbird Song
Malin Bång: Structures of Molten Light
Marcus Fjellström: Klavierbuch #1
Enno Poppe: Schweiss
Per Mårtensson: Herr Krenz

Det är ingen överdrift att påstå att Tyskland är en av världens mest betydande musiknationer, och relationen med Sverige har alltid var mycket stark, inte minst inom den nya musiken. Den här konserten med musik av mestadels tyska och svenska tonsättare är en bekräftelse. 

I Per Mårtensons Herr Krenz står Berlinmurens fall och en intervjufilm med den tidigare östtyske politikern Egon Krenz i centrum. ”Det finns något patetiskt och samtidigt mycket gripande i tron på DDR och de politiska principer som historien syns ha kastat överbord”, sa Per Mårtensson i samband med uruppförandet 2017 av Herr Krenz, som komponerades för ensemblen Gageego!

Marcus Fjellström var under många år, fram till sin alltför tidiga död 2017, verksam i Berlin. Där hittade han inspiration till sina verk som nästan alltid involverade både elektronik och bilder. Små Gesamtkunstwerke, allkonstverk, kallade han dem. I Klavierbuch #1 ville han använda sig av en klassiskt skolad musiker men ändå komma bort från den ”sofistikerade” nutida konstmusiken. ”Jag har försökt sträva efter ett naivt och sårbart uttryck, både i musiken och i det visuella, samtidigt som jag bakat in ett slags mysterium mellan raderna”, förklarade han.

Till de mest uppmärksammade tyska musikskaparna idag hör Enno Poppe. Han leder sedan tjugo år den Berlinbaserade Ensemble Mosaik och har belönats med en rad prestigefyllda priser, bland annat från Ernst von Siemens stiftelse. Han har också undervisat vid musikhögskolan Hanns Eisler och vid de berömda kurserna för ny musik i Darmstadt. Hans musik är spröd och transparent men också högintensiv med kvartstonsvibrerande klanger och virtuos rytmik.

Konserten inleds med Blackbird Song, skriven av australiensiska tonsättaren Kate Moore.

Huddersfield i West Yorkshire i England i Storbritannien är en av de riktigt stora festivalerna inom ny musik. Här kommer Norrbotten NEO att ge programmet In and around Berlin under ledning av dirigent Jonathan Stockhammer

2_JonathanStockhammer_CR_MarcoBorggreve.jpg
Jonathan Stockhammer Foto: Marco Borggreve

På bara några år har USA-födda Stockhammer blivit ett stort namn inom opera, symfonisk och samtida musik. Han är numera bosatt i Tyskland och flitigt anlitad av Europas och världens stora scener och festivaler.  Oslofilharmonikerna, NDR Symphony Orchestra Hamburg, Frankfurt Radio Symphony, Tjeckiska Filharmonin, brittiska Philharmonia Orchestra och Sydney Symphony Orchestra, Salzburg Festival, Lucerne Festival och Venedigbiennalen för att nämna några. Han har gjort sig känd för sin förmåga att arbeta med musikerna - oavsett om det är unga musiker och rappare eller stjärnor som Imogen Heap eller Pet Shop Boys.

– Det är en stor ära att få representera Sverige på en festival där de flesta som är något inom nutida musik är närvarande, säger Norrbotten NEOs pianist Mårten Landström. Vi är glada att få presentera tre viktiga svenska verk tillsammans med vår nya bekantskap, en av de mest namnkunniga inom vårt gebit nämligen dirigenten Jonathan Stockhammer. Den här konserten blir en av årets höjdpunkter, det kul att träffa likasinnade och kollegor samlade på detta nutida musikens Mecka, fortsätter Landström.

Erik Enström, enhetschef för Norrbottensmusiken i Piteå, tillägger:
– Huddersfield är en av Europas viktigaste scener för ny musik och en viktig plats för nätverkande mellan tonsättare, ensembler och konstnärliga ledare för festivaler och konserthus. Att finnas med där är dels ett kvitto på konstnärlig kvalité och en viktig möjlighet att skapa och utveckla närvaron i andra musikaliska sammanhang i Europa. Huddersfield har också haft ett fokus på svensk musik senaste tre åren.

Innan ensemblen beger sig till England kan den som vill få uppleva konserten i Piteå i Studio Acusicum 15 nov kl 15, fri entré.