Norrbotten NEO

Sincerity

 

Dirigent: B Tommy Andersson
Sopran: Alexandra Büchel 

Minna Leinonen: Intre (2011) 9 min
Fredrik Hedelin: Det snöade hela natten (2020) 15 min (text av Jila Mossaed) 

Paus           

Catharina Backman: Syndabekännelse för mänska (2003) 17 min (text av Gunnar Björling)
Christofer Elgh: Sincerity (2020) 20 min (texter av Norma Jeane Baker)

När Norma Jeane Baker skrev hon sitt första kontrakt med Twentieth Century Fox färgade hon sitt hår blont och ändrade namnet till Marilyn Monroe. Efternamnet var hennes mormors.

Tonsättaren Christofer Elgh utforskar kvinnors roll i kulturen och har länge fördjupat sig i Marilyn Monroe. Vem var hon, egentligen? I Sincerity utgår han från texter av henne själv och stycket är utformat som en föreställning där musikerna blandar sig i och läser delar av texten. Flygeln är heller inte bara ett instrument utan en möbel som får en dramaturgisk funktion i föreställningen. Ett särskilt fokus har också rösten. 

– Jag skriver alltid för särskilda sångare, i det här fallet Alexandra Büchel som har både ett lågt och extremt högt register. Och Sincerity kräver verkligen en virtuos sångare!

Sincerity kräver verkligen en virtous sångare!

Christofer Elgh har komponerat ett sjuttiotal verk, däribland två kammaroperor, kammarmusik, orkestermusik samt musik till dansföreställningar och filmprojekt.

Även Catharina Backman har ett starkt fokus på musikdramatiska verk. Hennes musik är suggestiv med effektfulla melodiska gester och stark rytmisk energi. Hon är medlem i gruppen Katzen Kapell och har komponerat för Malmöoperan, Kungliga Operan och Teater Halland, bland annat. Syndabekännelse för mänska komponerades i kölvattnet av 9/11; terrorattackerna i USA 2001, och hur de dåvarande mäktigaste männen i världen valde att hantera situationen med upptrappat våld och idiotiska fruktansvärda krig. ”Jag föreställde mej Gunnar Björlings text och min musik som en inre uppgörelse, en självrannsakan gjord av en sådan maktperson och också hans sorg och längtan efter ett annat liv, försoning, frihet. Men idag kanske texten och musiken innebär något helt annat”, säger Catharina Backman.

Fredrik Hedelin är tonsättare men forskar också kring musik och filosofi. Hans konserter för flöjt, violin respektive piano och ensemble från 2013-15 var alla en del av hans avhandling Levande musik – ritornellen och musikens skapande som lades fram 2017 vid Luleå Tekniska Universitet. ”Filosofin belyser musikens form som ett speciellt skeende med utgångspunkt i mitt sätt att komponera”, har han sagt om sitt arbete. 

I ett helt nytt stycke har han vänt sig till poesin och en text av Jila Mossaed som 2018 efterträdde författaren Kerstin Ekman på stol nr 15 i Svenska Akademien. Hon är född i Teheran och ett återkommande tema i hennes poesi är exilen, också på en rent språklig nivå. Centralt är även kampen mot orättvisa och censur. ”Varje språk som ger mig frihet att uttrycka mig mot orättvisan är mitt hjärtas språk”, säger hon. Men i det nya stycket Det snöade hela natten för sopran och kammarensemble är det istället några av Mossaeds många glödande kärleksdikter som står i centrum.

Fredrik Hedelin är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för bland annat Sven-David Sandström och Pär Lindgren, samt vid IRCAM i Paris och mästarkurserna i Piteå. Han har också studerat praktisk filosofi och estetik vid Stockholms Universitet.

Konserten inleds med musik av Minna Leinonen som ofta låter sig inspireras av miljöer från hemlandet Finland. Det är mycket som kan tilldra sig hennes intresse, men ofta rör det sig om vardagsfenomen som höjer sig över det vanliga. Grunden till hennes Intre handlar om ”den rusande känslan av att få barn”. Stycket är i tre satser som spelas utan uppehåll. Den långsamma inledningens tunga puls utsätts för ständiga attacker, men övergår snart i mellandelens oroliga flimmer. Med sina skira klirrande klanger och skevande blåsinstrument mynnar den tredje och sista delen ut i en trolsk och magisk känsla.

Sopranen Alexandra Büchel, är prisad för sin kristallklara höjd kombinerad med ett varmt mellanläge och levande skådespeleri. Detta har gjort att hon på kort tid etablerat sig som en av de främsta uttolkarna av modern och nutida musik. och har lett henne till samarbeten med tonsättare, orkestrar och operahus i Sverige och utomlands. Hon har sjungit roller som Gepopo i Ligetis Den Stora Makabern och Niece i Brittens Peter Grimes. Nu är det vår tur att samarbeta med henne!

Dirigerar gör B Tommy Andersson som sedan många år har ett nära samarbete med Norrbotten NEO.  Han är tonsättare och professor i dirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har lett alla de stora svenska orkestrarna.