Norrbotten NEO

Sincerity

Dirigent: B Tommy Andersson
Sopran: Alexandra Büchel 

Catharina Backman: Syndabekännelse för mänska (2003) 17 min (text av Gunnar Björling)
Fredrik Hedelin: Det snöade hela natten (2020) 15 min (text av Jila Mossaed) 
Minna Leinonen: Intre (2011) 9 min
Christofer Elgh: Sincerity (2020) 20 min (texter av Norma Jeane Baker)

Konserten inleds med Catharina Backman. Hennes musik är suggestiv med effektfulla melodiska gester och stark rytmisk energi. Hon är medlem i gruppen Katzen Kapell och har komponerat för Malmöoperan, Kungliga Operan och Teater Halland, bland annat. Syndabekännelse för mänska komponerades i kölvattnet av 9/11; terrorattackerna i USA 2001, och hur de dåvarande mäktigaste männen i världen valde att hantera situationen med upptrappat våld och idiotiska fruktansvärda krig. ”Jag föreställde mej Gunnar Björlings text och min musik som en inre uppgörelse, en självrannsakan gjord av en sådan maktperson och också hans sorg och längtan efter ett annat liv, försoning, frihet. Men idag kanske texten och musiken innebär något helt annat”, säger Catharina Backman.

Fredrik Hedelin är tonsättare men forskar också kring musik och filosofi. Hans konserter för flöjt, violin respektive piano och ensemble från 2013-15 var alla en del av hans avhandling Levande musik – ritornellen och musikens skapande som lades fram 2017 vid Luleå tekniska universitet. ”Filosofin belyser musikens form som ett speciellt skeende med utgångspunkt i mitt sätt att komponera”, har han sagt om sitt arbete. I ett helt nytt stycke har han vänt sig till poesin och en text av Jila Mossaed som 2018 efterträdde författaren Kerstin Ekman på stol nr 15 i Svenska Akademien. Hon är född i Teheran och ett återkommande tema i hennes poesi är exilen, också på en rent språklig nivå. Centralt är även kampen mot orättvisa och censur. ”Varje språk som ger mig frihet att uttrycka mig mot orättvisan är mitt hjärtas språk”, säger hon. Men i det nya stycket Det snöade hela natten för sopran och kammarensemble är det istället några av Mossaeds många glödande kärleksdikter som står i centrum.

Den finska tonsättaren Minna Leinonen låter sig ofta inspireras av miljöer från hemlandet. Det är mycket som kan tilldra sig hennes intresse, men ofta rör det sig om vardagsfenomen som höjer sig över det vanliga. Grunden till hennes Intre handlar om ”den rusande känslan av att få barn”. Stycket är i tre satser som spelas utan uppehåll. Den långsamma inledningens tunga puls utsätts för ständiga attacker, men övergår snart i mellandelens oroliga flimmer. Med sina skira klirrande klanger och skevande blåsinstrument mynnar den tredje och sista delen ut i en trolsk och magisk känsla.

Konserten avslutas med tonsättaren Christofer Elghs verk Sincerity med utgångspunkt i Norma Jeane Bakers texter. När Norma Jeane skrev sitt första kontrakt med Twentieth Century Fox färgade hon sitt hår blont och ändrade namnet till Marilyn Monroe. Efternamnet var hennes mormors. Christofer Elgh utforskar kvinnors roll i kulturen och har länge fördjupat sig i Marilyn Monroe. Vem var hon, egentligen? I Sincerity utgår han från texter av henne själv och stycket är utformat som en föreställning där musikerna blandar sig i och läser delar av texten. Flygeln är heller inte bara ett instrument utan en möbel som får en dramaturgisk funktion i föreställningen. Ett särskilt fokus har också rösten.

– Jag skriver alltid för särskilda sångare, i det här fallet Alexandra Büchel som både har ett lågt och extremt högt register. Och Sincerity kräver verkligen en virtuos sångare!

Sincerity kräver verkligen en virtuos sångare!

Christofer Elgh har komponerat ett sjuttiotal verk, däribland två kammaroperor, kammarmusik, orkestermusik samt musik till dansföreställningar och filmprojekt.

Sopranen Alexandra Büchel, är prisad för sin kristallklara höjd kombinerad med ett varmt mellanläge och levande skådespeleri. Detta har gjort att hon på kort tid etablerat sig som en av de främsta uttolkarna av modern och nutida musik. och har lett henne till samarbeten med tonsättare, orkestrar och operahus i Sverige och utomlands.

Alexandra är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och hos professor Dorothy Irving. Hon har sjungit roller som Gepopo i Den Stora Makabern, Niece i Peter Grimes, Lucia i Rape of Lucretia, Coloratura Machine i Carl Unander-Scharins Sing the body electric, Gerda i Snödrottningen av Valtinoni samt Agnes i uruppförandet av Catharina Backmans Svävande Damen på Malmö Opera. Alexandra har även varit engagerad vid NorrlandsOperan, Folkoperan, Vadstena-Akademien, Kammeroper Schloss Rheinsberg, Cape Town Opera i Sydafrika, Landestheater Gera och Theater Altenburg i Tyskland.

Våren 2017 hade Alexandra stor framgång i rollen som Den blinda Poetissan i Blomdahls Aniara på Malmö Opera.

Säsongen 2018/19 gjorde Alexandra succé som Madeline i Usher på Folkoperan och Woglinde i Rhenguldet i Vattnäs.

Alexandra är också en flitigt anlitad konsertsångerska och har bl a sjungit Mozarts c-mollmässa, Requiem, Exsultate Jubilate och Kröningsmässa, Rossinis Petite Messe Solennelle, Haydns Skapelsen, Brahms Ein deutsches Requiem, Canteloubes Chants d’Auvergne, Correspondances av Dutilleux, Ligetis Aventures, Lloyd Webbers Requiem, Orffs Carmina Burana samt Mahler 2 och 4.

Dirigerar gör B Tommy Andersson som sedan många år har ett nära samarbete med. Han är tonsättare och professor i dirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har lett alla de stora svenska orkestrarna.

Sångtexter

Syndabekännelse för mänska
Text: Gunnar Björling

Jag är korvmakarsylta och slakares hand, jag har tandlösa munnar och binnikemask. Jag är doktor i lärd slentrian och professor i dumhet. Jag är general i en inbillad frälsning, jag är full av – moral: jag är pipande tom som en lergök. Och bar jag en mening, ej rår jag för den. Jag är hånares hån och upp och ned vända jorden. Jag är finger till finger, men ej jag bär Handen.

Jag är kall, våt, sentimental, som en groda. Och klok – som en fluga. Mitt löje är markattans gyckel, mitt allvar polisens. Jag har gnagartänder och fot av en tax, abborrehjärna, och hjärta av gädda. Min humor är pöbelns, min stolthet en bovs på schavotten.
– Det sköna stod upp i lejonets grop.

...

Som örters sängar vill jag blomma, jag vill gå vind i hav.
Där är ett fel i mig, jag vet ej var, som mellan ögonen och pannan. Min uppsyn är ej som de andras.
Jag går där mullbärsträdet doftar.

”Korset och löftet”

Det snöade hela natten
Text: Jila Mossaed

Det snöade hela natten
kärleken är vit
Går på kärleken
trampande

Skogen jamar
små bitar av ljus
gungar i träden

Kärleken täcker såret
bristen, själens fläckar

Vi sjunger högt
jag och de osynliga
jag och de ordlösa

 ...

Ur fyra hörn
gryr natten
Jag slänger ut
vita lakan
Och månen landar tyst
på min älskades slutna ögon

Sincerity
Text: Norma Jeane Baker (Marilyn Monroe)

I’m finding that sincerity
and trying to be as simple or direct as (possible) I’d like
is often taken for sheer stupidity
but since it is not a sincere world —
it’s very probable that being sincere is stupid.
One probably is stupid to
be sincere since it’s in this world
and no other world that we know
for sure we exist — meaning that —
(since reality exists it should be must be dealt
should be met and dealt with)
since there is reality to deal with