Norrbotten NEO

Lena Willemark

Dirigent: Petter Sundkvist

Program

Karin Rehnqvist: Musik i natten
Lena Willemark: Balistienna. Text och musik: Lena Willemark. Bearb. Andreas Hedlund. Transkription: M. Sundén. Org.arr: L Willemark. 
Lena Willemark:
Blåferdi. Text och musik: Lena Willemark. Bearb. Andreas Hedlund. Transkription: M. Sundén. Org.arr: L Willemark. 
Klas Torstensson:
Pocket size Violin Concerto
Luciano Berio
: Folk Songs

När den banbrytande och genreöverskridande Lena Willemark möter Norrbotten NEO bjuds vi in till en blå färd över det okända havet inom oss. Under rubriken Folk Songs, lånad av Luciano Berios inledande stycke med samma titel, utmanar musikerna sig själva på scenen genom att tänja på gränserna för vad som är konstmusik respektive folkmusik.

Folk Songs är en sångcykel, komponerad 1964, av italienaren Berio som skrev verket som en hyllning till den amerikanska mezzosopranen Cathy Berberians ”extraordinära konstnärskap”. Verket består av elva folksånger med olika ursprung som Berio valde ut bland gamla skivor, tryckta källor eller hämtade via muntlig tradition. I Berios tolkning fick sångerna annan rytm och harmonier och blev på så sätt till nya kompositioner. Två av sångerna – La donna Ideale och Ballo – har ingen musikalisk förlaga. Det är Berios egen musik till anonyma texter från Genua och Sicilien.

  1. USA
    ”Jag älskar min käraste. Jag älskar gräset han går på.”
  2. USA
    ”Hur kom Jesus, vår Frälsare, till jorden för att dö för oss vanliga människor?”
  3. Armenien
    ”Sång till månens ljus, som jagar skuggor från marken.”
  4. Frankrike
    ”Kära, vilda näktergal, lär mig kärlekens språk!”
  5. Sicilien
    ”Må Madonnan beskydda min käraste, som är ute på havet.”
  6. Italien
    ”Innan du väljer kvinna;
    OBS! Kolla upp: 
    • hennes familj
    • hennes sätt
    • hennes figur
    • hennes hemgift
  7. Italien
    ”Kärlek gör även den kloke till dåre.”
  8. Sardinien
    ”Du sorgsna näktergal, trösta mig om du kan, när jag gråter för min älskade.”
  9. Auvergne, Frankrike
    ”Eländig är den som har en gemål, eländig är den som inte har någon!”
  10. Auvergne, Frankrike
    ”Som liten flicka vaktade jag fåren. Fåraherden hjälpte mig, bad om en kyss. Jag gav honom två för att inte verka sniken.”
  11. Azerbadjan
    ”En skämtvisa, där man liknar kärlek vid en skorsten.”

Pocket size Violin Concerto är precis som det låter ett stycke för ett mindre format. 2010 skrev tonsättaren Klas Torstensson en stor violinkonsert för violinisten Jennifer Koh och Het Nieuw Ensemble i Amsterdam, en ensemble som har en unik instrumentstruktur bestående av särskilt utvalda instrument som mandolin, gitarr och harpa i kombination med slagverk, blås- och stränginstrument. Senare samma år fick Torstensson en beställning för violinisten George Kentros och ensemblen Pärlor för svin (violin, flöjt, cello och piano) och bestämde sig då för att ”förminska” sin violinkonsert till kammarmusikformat. Dessutom valde han att halvera speltiden – ”utan att skada musikens själ”, som Klas Torstensson uttrycker det.

Karin Rehnqvist, en av de mest spelade svenska tonsättarna på den internationella scenen, komponerade Musik i natten under en svår tid. En tid när Coronaviruset härjade över världen, det politiska läget på sina håll var instabilt och många av oss delade en känsla av ensamhet och oro. Stämningen förde in Karin Rehnqvist på tankar om natten som den tid på dygnet när våra sinnen är vidöppna för intryck. Känslan färgar framförandet, stycket spelas med hörseln inställd på natt. Klangen är mörk och varm, nyanserna blir aldrig riktigt starka och melodierna liksom artikulerar sig fram.
Så småningom öppnar sig ett fönster, en slags hymn, mild och enkel. Mörker och ljus möts – de är varandras förutsättningar.

2014 fick Lena Willemark det prestigefyllda uppdraget att skriva ett beställningsverk för Sveriges Radio till den kommande EBU-festivalen – Euro Radio Festival – som direktsänds i flera länder. När frågan ställdes satt hon och läste de sista raderna i Siri Hustvedts Den skakande kvinnan, en slags memoarbok: ”Runt och under den ö som är den där jagmedvetne historieberättaren finns ett vidsträckt hav av omedvetenhet, av det vi inte vet, aldrig kommer att få veta eller har glömt”. Texten inspirerade Lena Willemark till musiken som hon komponerade både i dagens ljus och nattens mörker. Rakt berättande, likväl som drömmande blå, i en svit sånger av vilka vi här får höra två. Titeln på verket hämtade hon från sitt eget älvdalsmål, Blåferdi, Den blå färden.

Lena Willemark

Lena Willemark är sångerskan, spelmannen och kompositören som sökt nya uttryck ända sedan hon slog igenom i mitten av 1980-talet. Hennes poesi och sång klingar ofta på det säregna älvdalsmålet, vars språkliga melodi stiger direkt från fornnordiska. Även om hon kanske är mest känd för sitt oefterlikneliga grepp om folkmusiken – hon är en av svensk folkmusiks absoluta centralgestalter – har Lena Willemark berört både jazz och konstmusik under sin karriär. Genom åren har hon framträtt under eget namn, men också i grupper och konstellationer som Elise Einarsdotter Ensemble, Frifot, Groupa och Enteli, samarbetat med Ale Möller, Karin Rehnqvist, Anders Jormin och många fler. Kort sagt, en av landets mest mångsidiga och genreöverskridande artister.

www.lenawillemark.com

Petter Sundkvist

Petter Sundkvist är sedan många år en av Sveriges mest erfarna och eftertraktade dirigenter. Han etablerade sig redan som ung på den svenska och internationella musikscenen, och har framträtt regelbundet med alla de stora orkestrarna i Skandinavien, Tyskland, Ryssland, Island, Italien, Slovakien, Nederländerna och Storbritannien.

Petter har en bred repertoar som sträcker sig från de stora klassiska kompositörerna och operorna till vår tids musik, som varit något av ett huvudfokus. Det har framförallt yttrat sig i arbetet med ensemblen Norrbotten NEO som han var med och grundade 2007 och var konstnärlig ledare för till 2012. Det har också lett till nära samarbeten med och uruppföranden av kompositörer som Chaya Czernowin, Magnus Lindberg, Anders Eliasson, Bent Sørensen, Ingvar Lidholm, Per Nørgård, David Felder och Jan Sandström.

År 2015 valdes Petter Sundkvist in som ledamot i Kungl. Musikaliska Akademien och han är sedan 2002 professor vid Musikhögskolan i Piteå.