Norrbotten NEO

Norrbotten NEO möter världssångaren Peter Mattei

PROGRAM

Gustav Mahler / Alfred Schnittke: Pianokvartett (1876/1988)
Jörgen Dafgård: Mahler revisited (2010)
Alma Mahler: Leise weht ein erstes Blühn
B. Tommy Andersson: The secrets of Eros (2010)
Gustav Mahler / Arnold Schönberg: Lieder eines fahrendes Gesällen (1885/1929)

Peter Mattei är en av Sveriges internationellt mest kända sångare. På operascener över hela världen hyllas han för sin förmåga att förena sin klangfulla barytonröst med stark scenisk närvaro. Han är också uppmärksammad för sina framträdanden som romanssångare, bland annat med Schuberts Winterreise. Nu gör Mattei ett unikt framträdande tillsammans med Norrbotten NEO vid Festspelen i Piteå, staden där han har sina rötter.

På operascener världen över hyllas Mattei för sin förmåga att förena sin klangfulla barytonröst med stark scenisk närvaro.

Hela programmet kretsar kring Gustav Mahler och vi hör Peter Mattei tillsammans med Norrbotten NEO i Gustav Mahlers vackra och dramatiska Lieder eines fahrenden Gesellen (En vägfarares sånger), med texter av Mahler själv, inspirerade av folkliga dikter ur samlingen Des Knaben Wunderhorn. Här i ett arrangemang av Arnold Schönberg som var en stor beundrare av Mahler.

De allra flesta förknippar Gustav Mahler med de stora orkesterverken, men i ungdomen skrev han också några kammarmusikverk.

De allra flesta förknippar Gustav Mahler med de stora orkesterverken, men i ungdomen skrev han också några kammarmusikverk. Inte mycket finns bevarat. Den här första satsen i en pianokvartett är ett undantag. Och vi hör redan i den här musiken, komponerad av 15-16-årig Mahler, hans förmåga att ur musiken locka fram magin. Det är storslagen musik i det lilla formatet – suggestivt, svärmiskt, romantiskt. Kvartetten kompletterades 1988 av Alfred Schnittke utifrån fragment till ytterligare en sats.

Alma Mahler, gift med Gustav, var själv tonsättare och en känd gestalt i Wiens kulturliv. Hennes vackra sång Leise weht ein erstes Blühn, baserad på en text av Rainer Maria Rilke, får vi höra i en version för cello och piano. Dessutom Jörgen Dafgårds tufft rytmiska Mahler revisited och B. Tommy Anderssons The secrets of Eros, en hyllning till Gustav Mahler inspirerad av en anteckning Mahler gjorde i ett partitur, sannolikt riktad till den unga Alma när hon fortfarande hette Schindler. "Som jag älskar dig, du min sol, mina ord räcker inte till. Endast min längtan kan jag överösa dig. Och min kärlek, min lycka.”

om Peter Mattei

Med framträdanden på prestigefyllda scener som Metropolitan i New York, Teatro alla Scala i Milano, Covent Garden i London, Opéra National de Paris och Salzburger Festspiele, har Peter Mattei etablerat sig i toppskiktet av internationellt verksamma sångare. Sedan det internationella genombrottet som Don Giovanni i Peter Brooks produktion i Aix-en-Provence har Peter Mattei gjort bejublande framträdanden i denna roll på scener som Metropolitan, Kungliga Operan, Den Norske Opera, Scottish Opera, Opéra National de Paris (regi Michael Haneke), Staatsoper Berlin, Teatro alla Scala, Wiener Staatsoper och Opernhaus Zürich.

Våren 2013 gjorde Peter Mattei en sensationell rolldebut som Amfortas i Parsifal på Metropolitan Opera och säsongen efter gjorde han ytterligare succé i Wagnerfacket då han sjöng Wolfram i Tannhäuser på Staatsoper Berlin under ledning av Barenboim, en roll som han senare framträtt i både på Metropolitan och La Scala.

Peter Mattei har synts i en mängd roller såsom Greven i Figaros Bröllop (Metropolitan, Wiener Staatsoper, La Monnaie, Salzburg, Lyric Opera Chicago, San Francisco, Bayerische Staatsoper München, Metropolitan och Paris), Amfortas i Parsifal, både på Metropolitan Opera, Kungliga Operan och på operan i Paris, Figaro i Figaros Bröllop (Kungliga Operan, Glyndebourne Festival), Figaro i Barberaren i Sevilla (GöteborgsOperan, Aix-en-Provence, Metropolitan) och Eugen Onegin (La Monnaie, Aix-en-Provence, Salzburg, Wiener Staatsoper, Metropolitan, Paris. Opernhaus Zürich). Han har sjungit Marcello i La Bohème (La Monnaie, Metropolitan), Posa i Don Carlos (Opernhaus Zürich, Kungliga Operan, Den Norske Opera), Jeletsky i Spader Dam (Metropolitan). Peter har sjungit titelrollen i Billy Budd (Frankfurt, GöteborgsOperan), Shishkov i Från de dödas hus (Metropolitan, La Scala, Parisoperan). Han har sjungit Don Fernando i Fidelio i konsertanta framföranden vid Lucerne Festival under ledning av Claudio Abbado, en roll han återkom till på La Scala under ledning av Barenboim (säsongsöppning). Han har sjungit Belcore i Kärleksdrycken, Guglielmo i Così fan tutte och Pentheus i Börtz Backanterna i Ingmar Bergmans regi (Kungliga Operan).

Peter Mattei är en eftersökt gäst på världens konsertscener och har framträtt med Mahler Chamber Orchestra, Gewandhausorchester, Concertgebouw Orchestra, Berliner Philharmoniker, London Symphony Orchestra, Boston Symphony Orchestra, Chicago Symphony Orchestra och de ledande orkestrarna i Sverige och Norden, i verk som Brahms Ein deutsches Requiem, Sibelius Kullervo, Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen och Des Knaben Wunderhorn, Bachs Matteuspassionen och Johannespassionen, samt Zemlinskys Lyrische Sinfonie. Han har sjungit under ledning av dirigenter såsom Sir Georg Solti, Claudio Abbado, Riccardo Muti, Daniel Barenboim, Sir Colin Davis, Esa-Pekka Salonen, Herbert Blomstedt, Daniel Harding, Jeffrey Tate, Riccardo Chailly, Antonio Pappano, Sir Andrew Davis, John Eliot Gardiner och Gustavo Dudamel.

om Norrbotten NEO

Norrbotten NEO bildades 2007 och var då, som nu, landets enda i sitt slag och med ett nationellt uppdrag att verka för den nutida kammarmusiken. Nutida musik är ett vitt begrepp, som inbegriper tonsättningar som skrivits för snart 100 år sedan, men också det helt nyskrivna. Därför är det viktigt att en ensemble av det här slaget har den mest effektiva besättningen, och som också kan kompletteras med andra instrumentalister utifrån den musik som ska framföras.

Norrbotten NEO består av sju musiker som spelar flöjt, klarinett, slagverk, piano, violin, viola och cello. I syfte att verka för den svenska kammarmusikens utveckling beställer ensemblen fortlöpande nya verk och samarbetar både med yngre och mer väletablerade tonsättare, främst nationellt men även internationellt.