Norrbotten NEO

Re:take New Sweden

Dirigent: Petter Sundkvist

Program

Jenny Hettne: Stimme aus der Ferne (uruppförande): (2021)
Kim Hedås: Rounds (2018)
Marie Samuelsson: Elvahundratjugo grader (2006)
Karin Rehnqvist: Musik i natten (uruppförande)* (2021)
Malin Bång: Split rudder (2011)
Madeleine Isaksson: Capsuled time (uruppförande)* (2021)

*beställningsverk av Norrbotten NEO

Norrbotten NEO är en unik ensemble som med känslig radar ständigt utforskar den musikaliska samtiden. Genom att vara en av de ensembler som beställer flest nya verk av svenska tonsättare är Norrbotten NEO en viktig del i utvecklingen av den samtida musiken. Under rubriken New Sweden undersöker ensemblen strömningarna bland de svenska tonsättarna just nu, och denna gång med inriktning på kvinnliga tonsättare.

Först ut är Jenny Hettne verk Stimme aus der Ferne som komponerades när hon jobbat i nära samarbete med musikerna i Norrbotten NEO under hennes tid som Vistelsestipendiat vid Studio Acusticum. Hettnes komponerande fokuserar på ett innovativt klangutforskande, ofta då i nära samarbete med musiker. Hon föddes 1977 i Göteborg och är numera bosatt i Stockholm. Hon har studerat komposition för bland andra Henrik Strindberg, Ole Lützow-Holm, Jörg Mainka och Bent Sörensen. Hon har en masterexamen i komposition från Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet. 

Kim Hedås är en mångsidig tonsättare som skrivit verk för de flesta besättningar och sammanhang och ofta samarbetat över konstgränserna. Den bredden och mångsidigheten har också fört henne till många samarbeten över konstgränserna, med verk för bland annat teater, dans, film och tv. I hennes ofta starkt expressiva musik finns en detaljrik rytmik, med snabba figurer som expanderar, krymper, transformeras och varieras i kaleidoskopiska mönster. Soloflöjtstycket Rounds uruppfördes av vår egen flöjtist Sara Hammarström från Norrbotten NEO i oktober 2018.

I Marie Samuelssons Elvahundratjugo grader för cello och tape hörs ljud som spelats in i en glashytta och som sedan i dator dragits ut i tid, bland annat så att ett vattenljud nästan låter som stråkar. Idag är Marie Samuelsson inte längre lika inne på rytm och puls som tidigare, utan talar hellre i termer av "oändlighetskänslor" och långsamma förändringar.

Med musik inom ett brett spektrum har Karin Rehnqvist blivit känd både i Sverige och utomlands, och hon är idag en av de mest spelade svenska tonsättarna på den internationella scenen. Hennes musik är många gånger prisbelönt. Sedan 2009 är Rehnqvist även professor i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Så här säger Karin om sitt nya verk Musik i natten:

- På natten är våra sinnen känsliga. Ljud upplevs starkare, ljus vassare. Man får vara varsam.

- När jag komponerar detta lever vi i en svår tid. Coronaviruset sprider sig och smittar allt fler. Politiskt är läget på många ställen i världen instabilt. Många av oss jobbar hemifrån och träffar få människor i verkliga livet. Ovana vid att röra oss bland folk får vi svårt att sålla intryck om vi handlar eller går på en gata med mycket trafik. Vi måste vara varsamma, både med oss själva och med andra.

- Musik i natten handlar om detta, när sinnena är vidöppna. Det ska färga framförandet, spelas med hörseln inställd på natt. Klangen är därför varm och mörk, nyanserna blir aldrig riktigt starka. Man får rikta sina öron mot musiken, möta musiken. Altflöjt och basklarinett inleder med sångbara motiv där dynamik och ornament är viktiga element. Melodierna liksom artikulerar sig fram. Då och då skakar klangen till, när ett stort vibrato växer ur dynamiken.

- Ur denna klangligt mörka del öppnar sig så småningom ett fönster. Ur detta tittar en ljus melodi fram. En slags hymn. Den är mild och enkel. Också den spelas i svag nyans, lyssnande.

- Så möts ljus och mörker, som så ofta. De är varandras förutsättning.

- Erik Blomberg har uttryckt det vackert i en dikt jag tonsatt för kör:

Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi se ju inga stjärnor,
där intet mörker är.
I ljusa irisringen,
du bär en mörk pupill,
ty mörkt är allt som ljuset
med bävan längtar till.
Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Var inte rädd för mörkret,
som ljusets hjärta bär.

(Erik Blomberg)

I Malin Bångs Split Rudder för soloklarinett utforskar man ljuden från insidan av en basklarinett. En mikrofon som sätts in i klarinetten fångar en rik timbral värld och belyser en rad kontrasterande handlingar, från ett spektrum av intima luftljud till hårda growls i det lägsta basregistret. Utvecklingen av det musikaliska materialet och händelseförloppet har påverkats av den fokuserade och dramatiska berättelsen om balladen Briggen Blue Bird of Hull av den svenska kompositören och trubaduren Evert Taube.

Madeleine Isaksson är en svensk/fransk tonsättare bosatt i Paris. Hon studerade piano och komposition vid Nordiskt Musikkonservatorium och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Efter diplom (MFA) i pianoutbildning och komposition – fortsatte hon sina studier utomlands: i Amsterdam för ett års studier med tonsättaren Louis Andriessen och vidare i Paris. Hennes musik är hög-koncentrerad, kännetecknad av stor detaljrikedom och variation i utformandet av fraser och klanger, välintegrerade processer som hålls ihop av en nästan fysisk rörelse i föränderlig metrik. Utgångsramarna kan beskrivas som rum: intervall-, register- och tidsrum, där materialet bearbetas genom olika tidslager och kontrasterande termer som ljust/mörkt, lätt/tungt. Under den här konserten uruppför Norrbotten NEO hennes verk Capsuled time (2021), som kan betraktas som klangstycke där slagverket har en framträdande roll, stundtals tillsammans med pianot. Verktiteln hänvisar till komponerad musikalisk tid som omsluter olika tidsrörelser och stämningar.