Norrbotten NEO

Re:Take New Sweden -22

Dirigent: Rei Munakata

PROGRAM

Jenny Hettne: Stimme aus der Ferne (2020)
Malin Bång: Split rudder (2011)
Karin Rehnqvist: Musik i natten (2021)*
Andrea Tarrodi: Crystallites (2012)
Madeleine Isaksson: Capsuled time (2021)*

*beställningsverk av Norrbotten NEO

Norrbotten NEO är en unik ensemble som med känslig radar ständigt utforskar den musikaliska samtiden. Genom att vara en av de ensembler som beställer flest nya verk av svenska tonsättare är Norrbotten NEO en viktig del i utvecklingen av den samtida musiken. Under rubriken New Sweden undersöker ensemblen strömningarna bland de svenska tonsättarna just nu, och denna gång med inriktning på kvinnliga tonsättare.

Jenny Hettnes verk Stimme aus der Ferne komponerades när hon jobbat i nära samarbete med musikerna i Norrbotten NEO under hennes tid som Vistelsestipendiat vid Studio Acusticum. Hettnes komponerande fokuserar på ett innovativt klangutforskande, ofta då i nära samarbete med musiker. Hon föddes 1977 i Göteborg och är numera bosatt i Stockholm. Hon har studerat komposition för bland andra Henrik Strindberg, Ole Lützow-Holm, Jörg Mainka och Bent Sörensen. Hon har en masterexamen i komposition från Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet. 

Malin Bångs Split Rudder för soloklarinett utforskar man ljuden från insidan av en basklarinett. En mikrofon som sätts in i klarinetten fångar en rik timbral värld och belyser en rad kontrasterande handlingar, från ett spektrum av intima luftljud till hårda growls i det lägsta basregistret. Utvecklingen av det musikaliska materialet och händelseförloppet har påverkats av den fokuserade och dramatiska berättelsen om balladen Briggen Blue Bird of Hull av den svenska kompositören och trubaduren Evert Taube.

Med musik inom ett brett spektrum har Karin Rehnqvist blivit känd både i Sverige och utomlands, och hon är idag en av de mest spelade svenska tonsättarna på den internationella scenen. Hennes musik är många gånger prisbelönt. Sedan 2009 är Rehnqvist även professor i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Så här säger Karin om sitt nya verk Musik i natten:

- På natten är våra sinnen känsliga. Ljud upplevs starkare, ljus vassare. Man får vara varsam.

 - När jag komponerar detta lever vi i en svår tid. Coronaviruset sprider sig och smittar allt fler. Politiskt är läget på många ställen i världen instabilt. Många av oss jobbar hemifrån och träffar få människor i verkliga livet. Ovana vid att röra oss bland folk får vi svårt att sålla intryck om vi handlar eller går på en gata med mycket trafik. Vi måste vara varsamma, både med oss själva och med andra.

Musik i natten handlar om detta, när sinnena är vidöppna. Det ska färga framförandet, spelas med hörseln inställd på natt. Klangen är därför varm och mörk, nyanserna blir aldrig riktigt starka. Man får rikta sina öron mot musiken, möta musiken. Altflöjt och basklarinett inleder med sångbara motiv där dynamik och ornament är viktiga element. Melodierna liksom artikulerar sig fram. Då och då skakar klangen till, när ett stort vibrato växer ur dynamiken.

- Ur denna klangligt mörka del öppnar sig så småningom ett fönster. Ur detta tittar en ljus melodi fram. En slags hymn. Den är mild och enkel. Också den spelas i svag nyans, lyssnande. Så möts ljus och mörker, som så ofta. De är varandras förutsättning.

Andrea Tarrodis Crystallites för solo piano beställdes av Sveriges Radio P2 och skrevs för pianisten Peter Friis Johansson. "Crystallites" betyder "kristalliter". Kristalliter är små kristaller, så små att dess egenskaper inte ens kan bestämmas med mikroskop.

- När jag skrev stycket tänkte jag mig snökristaller som faller, som vid första anblick ser likadana ut allihop. Men zoomar man in ser man att de var och en har sin egen struktur. Stycket har också en slags fallande form. Det börjar i ett väldigt ljust register och faller successivt allra längst ned i pianots lägsta register. Stycket avslutas sedan med en kort coda - några enstaka snöflingor som blivit kvar däruppe, frusit fast... säger Andrea.

Madeleine Isaksson är en svensk/fransk tonsättare bosatt i Paris. Hon studerade piano och komposition vid Nordiskt Musikkonservatorium och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Efter diplom (MFA) i pianoutbildning och komposition – fortsatte hon sina studier utomlands: i Amsterdam för ett års studier med tonsättaren Louis Andriessen och vidare i Paris. Hennes musik är hög-koncentrerad, kännetecknad av stor detaljrikedom och variation i utformandet av fraser och klanger, välintegrerade processer som hålls ihop av en nästan fysisk rörelse i föränderlig metrik. Utgångsramarna kan beskrivas som rum: intervall-, register- och tidsrum, där materialet bearbetas genom olika tidslager och kontrasterande termer som ljust/mörkt, lätt/tungt.

Verket som kan betraktas som klangstycke där slagverket har en framträdande roll, stundtals tillsammans med pianot. Verktiteln Capsuled time hänvisar till komponerad musikalisk tid som omsluter olika tidsrörelser och stämningar.

REI MUNAKATA

Dirigent för den här konserten är dirigenten och tonsättare Rei Munakata. Han är en av grundarna och ledande dirigent för Curious Chamber Players – CCP – en grupp som sedan starten 2003 har uruppfört åtskilliga verk och samarbetat med en mängd kompositörer och musiker, i Sverige såväl som i övriga Europa. Munakata är också dirigent för Ensemble Mimitabu Gothenburg och har dirigerat Esbjerg Ensemble, Ensemble Mosaik Berlin, Ensemble Aleph Paris, Oslo Sinfonietta, Kammarensemble Neue Musik Berlin och många fler genom åren. Han dirigerade också den svenska premiären av Salvatore Sciarrinos Luci mie tradrici på Göteborgsoperan tillsammans med Gageego! Gothenburg, som på liknande sätt som CCP ligger i framkanten för utforskandet av nya och experimentella musikaliska idéer.

Utöver detta är han dessutom en passionerad lärare som leder workshops för instrumentalister och tonsättare och undervisar i kammarmusik på universitet och konservatorier.