Program
Solist och spelande ledare: Isabelle van Keulen, violin
Ralph Vaughan Williams: The Lark Ascending
Jessie Montgomery: Strum
Samuel Barber: Adagio
Emilie Mayer: Symfoni nr. 1
Lärkan har lockat många tonsättare att skriva utsökt skön och vilsam musik. En av de som gjort det allra finast är brittiske Ralph Vaughan Williams. Hans The Lark Ascending för soloviolin och orkester lockar lyssnaren in i ett vidunderligt vackert musiklandskap där vi kan höra lärkans sång när den stiger mot skyn. The Lark Ascending har av engelska radiostationer för klassisk musik röstats fram till landets mest älskade stycke genom tiderna. Solist och dirigent är Norrbottens Kammarorkesters konstnärliga ledare Isabelle van Keulen. Hon är internationellt hyllad för sin karismatiska utstrålning och virtuosa violinspel, vilket hon visat i en rad konserter tillsammans med världsorkestrar som Berlinfilharmonikerna, Concertgebouw i Amsterdam, London Philharmonic Orchestra och många fler.
Vid den här konserten leder hon också Norrbottens Kammarorkester i Jessie Montgomerys härligt suggestiva och svängiga Strum, en hyllning till amerikansk folkmusik, dans och rörelse. Titeln Strum syftar på när man spelar på gitarr, eller som här stråkinstrument, genom att knäppa eller slå med fingrarna på strängarna. Jessie Montgomery är en av världens just nu mest uppmärksammade tonsättare. Hon är uppvuxen på Manhattans Lower East Side där hennes far drev en musikstudio. Ständigt omgiven av musik från olika genrer är hennes musik inspirerad av jazz, afroamerikanska spirituals, hip hop och rock, samtidigt rotad i den klassiska traditionen, men med tydlig amerikansk kryddning.
Amerikansk musikalisk skönhet får vi även uppleva i Samuel Barbers underbara Adagio, hans mest kända och älskade stycke. Musiken spelades vid Franklin D. Roosevelts begravning och även vid John F. Kennedys och Albert Einsteins begravningar. Barber hade inte alls tänkt sig detta som någon sorgemusik utan ett meditativt och sångbart adagio, vilket det också är.
En fin kontrast vid den här konserten är Emilie Mayers första symfoni. Hon beskrevs redan under sin levnad som en kvinnlig Beethoven och var en av de mest betydande symfonikerna i perioden mellan Schumann och Brahms. Som vi hör i den här symfonin har hennes effektfulla musik både dramatisk nerv, melodisk fantasi och en fantastisk klangrikedom.