– Regnoväder i Mexiko inspirerade mig

När de tuffa killarna i orkestern valde trumsetet fick Daniel Saur nöja sig med triangel och klockspel. Och med det trivdes han. Idag har Saur och hans slagverk en självklar plats i Norrbotten NEO och Norrbottens Kammarorkester. Än mer egenkomponerad musik och en helt ny skiva är på gång!

När och varför valde du marimba?
– Musiken kom tidigt in i mitt liv, då både pappa och farfar var yrkesmusiker. Jag fick pianolektioner vid fem års ålder och började med slagverk året efter. Något år senare fick jag börja i orkestern, som pappa dirigerade, men som ny ”minsting” i slagverksstämman fick man spela triangel och klockspel och sådant, då de ”stora, tuffa” pojkarna ville spela trumset. Men jag trivdes bra på den kanten av orkesterpodiet och spelade gärna klockspel, xylofon och vibrafon , det vill säga de melodiska instrumenten i slagverksfamiljen. Sedan var det ett naturligt steg att börja spela marimba, då solorepertoaren för marimba är avsevärt mer utvecklad.

Förebilder inom marimba – har du det?
– Oj, det finns  många fina marimbasolister runt om i världen, men min absoluta favorit är amerikanaren Michael Burritt, professor vid det anrika amerikanska universitetet Eastman School of Music.

Finns det många olika klubbor man spelar marimba med? Om man håller två i varje hand, spelar man då olika tonarter?
– O ja, det finns fler olika klubbor än någon någonsin hinner pröva. När man spelar marimba använder man oftast fyra klubbor, men det finns repertoar för både sex och åtta klubbor, vilket gör att man både kan spela melodilinjer och ackord. Klubborna består, grovt generaliserat, av ett skaft, en kärna och ett yttre lager med garn.

marimban är en vidareutveckling av den traditionella afrikanska balafonen

Dessa tre parametrar kan sedan varieras i det oändliga med materialval, tyngd, längd, garnkvalité och färg. Den moderna marimban är en vidareutveckling av den traditionella afrikanska balafonen, ett instrument bestående av upphängda träplattor med en urgröpt kalebass under varje platta. Balafonen kom till Sydamerika genom slavhandeln på 1600-talet, där den så småningom fick samma ”toner” som de övriga Europeiska instrumenten spanjorerna tagit med sig dit bort.

jag måste packa marimban i 5 väskor varje gång

Under 1800-talet började tonsättarna använda klockspel och xylofon i symfoniorkestern men det var först på 1900-talet som man prövade med marimban i orkestern. Solorepertoaren kom inte igång förrän runt 1940 då Paul Creston komponerade den första (förmodade) konserten för marimba och orkester. Sedan dess har repertoaren formligen exploderat.

Hur får man med sig en marimba på turné? Åker den hel eller isärplockad?
– Som tur är så går marimba att plocka isär när man behöver få in den i bilen. Det blir ca 12 olika delar som man packar in i fem tygväskor, annars måste varje marimbaspelare också ta ett lastbilskörkort ...

Vilket är det mest oväntade sammahang du hört marimbaljud?
– Jag tror att det var Nokia som började med en ringsignal med uteslutande marimbaljud, och jag blir fortfarande lika glad varje gång jag hör den på gågatan eller i bussen.

Ditt nya verk är inspirerat av oväder i Mexiko.
– Ja, jag bodde en period i Mexiko då jag undervisade  id universitetet UNICACH (Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas) i Tuxtla Gutiérrez i södra Mexiko. Verket handlar om hur skönt det är att komma inomhus vid ett regnoväder i Mexiko och kunna betrakta de översvämmade gatorna på avstånd.

det handlar om hur skönt det är att komma inomhus vid ett regnoväder

2016 släppte du skivan Scattered Thoughts. Kan vi hoppas på en till snart?
– Jajamän, det kommer en ny CD under våren, The Labyrinth, tillsammans med klarinettisten Robert Ek. En skiva med min egen musik för just klarinett och slagverk i alla dess former. Den ser jag mycket fram emot ...