Norrbottens Kammarorkester

Jenny Carlstedt

Dirigent: Clemens Schuldt
Solist: Jenny Carlstedt, mezzosopran

Program
Joseph Haydn: Allegro assai, ur symfoni nr. 45 i fiss-moll
W.A. Mozart: Idamante: ”Il Padre adorato”, ur operan Idomeneo
A. von Zemlinsky: 7 lieder von Nacht und Traum, för mezzosopran och orkester
Ludwig van Beethoven: Symfoni nr. 2

Den åländska mezzosopranen Jenny Carlstedt är en av Nordens främsta sångare. I femton år, fram till 2016, tillhörde hon den fasta ensemblen vid den ansedda Frankfurtoperan, men är nu åter frilans med världen som arbetsfält. Jenny Carlstedt har uppmärksammats för en rad rollgestaltningar, bland annat i Richard Strauss Rosenkavaljeren, Wagners Rhenguldet och operor av Händel. Men alldeles särskilt har hon hyllats som uttolkare av Mozarts musik i roller som Sesto och Annio i Titus, Dorabella i Cosi fan tutte och Cherubino i Figaros bröllop. Vi får vid den här konserten höra henne i Idamantes laddade aria ”il Padre adorato”, från Idomeneo. Mozarts opera om lidelse och kärlek, svartsjuka och avund som utspelar sig strax efter det trojanska kriget någon gång på 1200-talet f. Kr.

En unik konsert som omsluter dig med
varma toner av världsklass!

 

Liksom Mozart var Alexander von Zemlinsky (1871–1942) verksam i musikstaden Wien. Han lärde känna den gamle Brahms som var en stark supporter för hans musik, för att senare bli lärare åt Arnold Schönberg. Därför är han också på ett unikt sätt en länk mellan det gamla och det nya. Jenny Carlstedt sjunger hans både originella och personligt färgade 7 lieder von Nacht und Traum (Sju sånger av natt och dröm) som kretsar kring natt och drömmar där vi hör spåren från Brahms, men även inflytandet från ytterligare en av Wiens stora tonsättare, Gustav Mahler.



Norrbottens Kammarorkester
leds av den internationellt lovordade unga tyske dirigenten Clemens Schuldt. Vi får höra hans tolkning av Beethovens andra symfoni. Musik som trots sin traditionella yttre, på ett för tiden helt nytt sätt, plötsligt växlar mellan svagaste svagt till urladdningar i dånande forte. Beethoven – också han verksam i Wien – var konsekvent nyskapande och som den första någonsin ersatte han här den vanliga menuetten med ett scherzo, vilket passade hans vilda humor och dramatiska humör.