Norrbottens Kammarorkester

Jubileumskonsert - med extra allt!

Dirigent: Petter Sundkvist

Program
Jubileumssvit: Jan Sandström (Luleå), Madeleine Isaksson (Tornio (Flows)) och Anders Nilsson (Piteå ler och dansar) (uruppförande) *
Wilhelm Stenhammar: Flickan kom ifrån sin älsklingsmöte. Solist: Camilla Tilling
Wilhelm Stenhammar: Flickan knyter i Johannenatten. Solist: Camilla Tilling
Wilhelm Stenhammar: Sentimental romans Nr 1, A-Dur, op. 28.Solist: Andrej Power
Richard Strauss: Morgen! op 27:4. Solist: Andrej Power
B Tommy Andersson: Enchanted Forest (uruppförande) *
Pjotr Tjajkovskij: Svit nr. 4 i G-dur, ”Mozartiana”, op.61

(fler verk tillkommer)
* Beställningsverk av Norrbottens Kammarorkester

När Norrbottens Kammarorkester firar 30-årsjubileum tar vi tillfället i akt och tackar vår kära publik med en storslagen konsertturné som innehåller extra allt. Vi bjuder på bländande världssolister, pampig musik och exklusiva uruppföranden där vi också passar på att hylla Piteå, Luleå och Torneå som alla fyller 400 år.

Vid det här laget har vi hunnit vänja oss vid Norrbottens utbud av professionella ensembler. Men så var det inte för 30 år sedan när nyheten om att länet skulle få en egen kammarorkester presenterades. Tidningarna skrev om en orkesterelit som lovade spela ”för hjärtat” med såväl inhemska som inlånade professionella musiker. Resten är historia och botaniserar man bland pressklippen genom åren tonar bilden av en uppskattad orkester med en rik och varierande repertoar fram. 

En av dem som var med från allra första början var dirigenten Petter Sundkvist, som senare under många år kom att bli Norrbottens Kammarorkesters chefsdirigent och konstnärlige ledare. Under denna sprakande jubileumsturné hälsar vi honom välkommen tillbaka som dirigent – ett kärt återseende både för publiken och orkestern.

Camilla Tilling (c) Carin Ekblom (mindre).jpg
Världssopranen Camilla Tilling

På repertoaren står kända och älskade stycken signerade Willhelm StenhammarPjotr Tjajkovskij och Rickard Strauss framförda av Norrbottens Kammarorkester och solisterna Camilla Tilling och Andrej Power.

Camilla Tilling är en världssopran som med sin lysande röst och mångsidighet lagt opera- och konsertvärlden för sina fötter. Hon har sjungit på alla de stora scenerna och med de ledande dirigenterna och efter snart 25 års artisteri på internationell toppnivå är hon mer eftertraktad än någonsin.

Andrej Power (mindre).jpg
Violinisten Andrej Power

Violinisten Andrej Power är förste konsertmästare i Kungliga Filharmonikerna och känd för sin mästerliga skicklighet, sitt ärliga musicerande och enastående klang. Som solist har han framträtt runt omkring i Europa, men också i USA och Kina.

Men är det fest så är det och därför bjuder Norrbottens Kammarorkester också på musik som är speciellt komponerad för detta tillfälle av några av samtidens mest profilerade svenska tonsättare.

B Tommy Andersson är ett välbekant namn för publiken, främst i rollen som dirigent. Men han är också tonsättare och nu har han fått det ärofyllda uppdraget att komponera ett jubileumsverk tillägnat Norrbottens Kammarorkester. Inspirationen har han hämtat i ett poem av Oscar Wilde – In the Forest.

Fest och jubel och starka känslor. Det här blir en firande som sent kommer att glömmas.

För att hylla våra nordliga städer som i år alltså firar 400-årsjubileum vände vi oss till Jan Sandström, Anders Nilsson och Madeleine Isaksson som komponerat varsitt stycke i en tredelad orkestersvit.

Sviten Piteå ler och dansar som tillägnas Piteå är skriven av Anders Nilsson, väl rotad i senromantiken men med en stark känsla för det samtida. Han inledde sin bakgrund som improvisationsmusiker och musicerande tonsättare på olika teatrar innan han började studera komposition och hans musik väcker stor uppmärksamhet, även internationellt. Dessutom har han en del av sina rottrådar i Piteåtrakten, där han tillbringat många av barndomens somrar – hans mamma kommer från Koler.

Svitens andra del, Tornio (Flowes), tillägnas Torneå och komponeras av Madeleine Isaksson, som har sina rötter i Tornedalen där hennes pappa växte upp. Hon bor sedan tidigt 1990-tal i Paris och är internationellt verksam med tonsättningar för varierande besättningar, instrumentala såväl som vokala. Hennes musik är koncentrerad och kännetecknas av stor detaljrikedom och variation och hon har ett alldeles särskilt intresse för instrumentens unika klangvärldar.

Svitens första del, Luleå, komponeras av Jan Sandström, välkänd för publiken, både som tonsättare och professor i musikalisk gestaltning vid Musikhögskolan i Piteå. Hans stycke tillägnas förstås Luleå, staden han själv lever och bor i. Så här berättar han själv om sitt stycke: ”Jag trodde inte när jag som tjugotvååring lämnade Stockholm för det mörka Norrbotten att mitt andra liv började. Här lever min fru, barn och barnbarn idag. Ibland tänker jag att här är paradiset. Jag har försökt skriva ett stycke där man hör domkyrkans klockor klinga och sprida evig värme, glädje – och också stolthet till alla som bor här.”

Fest och jubel och starka känslor. Det här blir en firande som sent kommer att glömmas.