Kammaroperan As One handlar om transkvinnan Hannah och de utmaningar som präglar hennes liv både före, under och efter transitionen. Operan är ungefär 75 minuter lång och skriven av den amerikanska tonsättaren Laura Kaminsky. As one hade världspremiär 2014 och har beskrivits som ett av de viktigaste nutida operaverken i USA. Sedan premiären har den gjorts i över 60 produktioner runtom i världen – nu för första gången i Sverige.
Handlingen kretsar alltså kring Hannah, som tidigt i livet känner att något inte är som det ska. Hon är ensam i världen, passar inte riktigt in någonstans och har en känsla av olust i både kropp och själ.
Vi får följa Hannahs resa genom den transition som präglar hennes liv – och de utmaningar som uppstår längs vägen. Hon gestaltas på scenen dels av en baryton, dels av en mezzosopran – för att på så sätt skildra hennes liv före och efter transitionen.
Operan, vars libretto är skrivet av Kimberly Reed och Mark Campbell, är indelad i två akter. I första delen skildras Hannahs tonår, och vi får ta del av hennes otrygghet, identitetssökande och ensamhet. Men vi får också vara med när hon upptäcker att det faktiskt finns en plats i världen för henne, att det finns ett sammanhang och en trygghet. Hon är inte ensam i att känna sig utanför och udda.
I andra delen börjar hennes resa genom transitionen. Vi får följa henne under tuffa hormonbehandlingar, en utmanande college-tid och en komplicerad relation till sin familj. Det är först när hon ensam reser till ett nytt land som hon börjar hitta sig själv, sin identitet och livets sanningar.
Det här är en opera som verkligen utmanar med frågor om identitet, äkthet, medkänsla och självkärlek. Ingen kommer att lämnas oberörd.
Med endast två sångare på scenen, ackompanjerade av en stråkkvartett, är det här en behändig uppsättning att fara på turné med.
MER OM ...
Laura Kaminsky kommer från New York och är kompositör, producent och föreläsare. Hon har under sin långa karriär jobbat i både Nordamerika, Afrika och Europa. Hon har komponerat mängder av musik för såväl kammarensemble, soloinstrument, kör och orkester samt en lång råd musikdramatiska verk som ofta berör socialpolitiska ämnen.
Kimberly Reed är en författare, regissör och filmskapare från USA. Hon har främst gjort sig ett namn som dokumentärfilmare, och har bland annat skapat hyllade filmer som Dark Money och Prodigal Sons. Här har hon skrivit librettot tillsammans med den amerikanske lyrikern och librettisten Mark Campbell. Han är en av de mest meriterade librettisterna inom nutida musikdramatik och har vunnit både en Grammy och ett Pulitzerpris i musik för sina operaverk. Han har skrivit libretton till 40 operor under sin karriär, bland annat hyllade verk som The Shining, Silent Night och The (R)evolution of Steve Jobs.