Conny Thimander har försörjt sig på sång i över 20 år, men satsat på operan de senaste 6-7 åren. Med flera uppmärksammade rollprestationer på operascener både i Sverige och Europa är vi glada att han är hos oss på Piteå Kammaropera, där han porträtterar den slipade robotförsäljaren Skarp i vår uppsättning av Kärleksmaskinen.
Berätta om din rollfigur Skarp!
– Rollen som Skarp passar mig och min röst som tenor väldigt bra, det här är precis vad jag tycker om att spela på scenen. Vissa roller är till för att bära sånglinjer mer – andra roller är till för att framföra text för att få handlingen att gå framåt. Min roll bär handlingen framåt,. Det sjunga talade ordet. En typisk rollfigur spieltenor!
– Det är svårt att inte betrakta Skarp som en Mefistofeles-figur, och det är alltid härligt att spela sådana figurer. Han är robotförsäljare och säljer Ion till icke ont anande Manda. För till synes så finns det väl inget ont i att få den perfekta mannen? Skarps företag är inte ekonomiskt välgående just nu – viktigt att försäljningen blir av. Ion-modellen har inte funnits till försäljning förut, han är prototyp och Manda är väldigt priskänslig. Pengar är viktigt för alla figurer i pjäsen – det får dem att gå över sina moraliska gränser i det här fallet. Skarp lyckas sälja Ion till Manda – där börjar operan …
Conny Thimander - tenor
Conny Thimander fick sin magisterexamen från Operahögskolan i Stockholm. Han har uppträtt i operahus som Kungliga Operan i Stockholm, Drottningholm Slottsteater, Deutsche Oper am Rhein, Teatro Piccolo Regio i Torino, Wermland Opera, Folkoperan, Confidencen och Malmö Opera, Säsongen 2018/2019 inleddes med Carmen på Malmö Opera, där han spelade Remendado. Säsongen 2017/2018 axlade han rollen som Goro i Malmö Operas turnéversion av Madame Butterfly. Under våren var han sedan anställd vid Göteborgsoperan, där han gjorde Dansmästaren och Scaramuccio i Ariadne på Naxos samt Misail och Den Svagsinte i Boris Godunov – en föreställning som regisserades utav Peter Konwitschny. Säsongen bjöd även på två konserter med Helsingborgs Symfoniorkester och Kurt Weills ”Die sieben Todsünden”.
Säsongen 2016/2017 blev han återinbjuden till Deutsche Oper am Rhein där han gjorde rollen som Trotteltroll i operan Die Schneekönigin av Marius Felix Lange. Under hösten gjorde han sedan rollen som Don Ottavio på Nationalteater Mannheim i föreställningen Min bror är Don Juan med musik av Niklas Brommare och W A Mozart. Sedan bar det av till Festspielhaus Baden Baden och en barnversion utav Italienskan i Alger, där han gjorde rollen som Lindoro, i regi utav Johannes Schmid. Våren 2017 bjöd Malmö opera på en uppsättning av Karl-Birger Blomdahls rymdopera Aniara, där Conny gjorde rollen som Högkomiker Sandon.
Säsongen 2015/2016 gjorde han Mozarts Requiem i Tokyo tillsammans med Radiokören och Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra under ledning av Peter Dijkstra. Under hösten spelade han sedan Åke i Thomas Lindahls Min mamma är en drake på Kungliga Operan, en föreställning som belönades med Svenska Teaterkritikers Förenings Barn- och ungdomspris. På våren bar det av till Tyskland igen där han gjorde rollen som Månen i Marius Felix Langes opera Vom Mädchen das nicht schlafen wollte på Theater Bonn och senare till Deutsche Oper am Rhein där han gjorde rollen som Trotteltroll, vid uruppförandet av Marius Felix Langes nya opera Die Schneekönigin. Säsongen avslutades sedan med en uppsättning av Italienskan i Alger, där han gjorde rollen som Lindoro i en Bollywoodversion – ett projekt som SVT samtidigt gjorde en dokumentär om.
Säsongen 2014/2015 var han anställd vid Deutsche Oper am Rhein med rollen som Niko i en av Tysklands mest uppförda moderna operor – Gegen Die Wand – av Ludger Vollmer, samt i rollen som Månen i operan Vom Mädchen, das nicht schlafen wollte. Sedan följde sex föreställningar av Kungliga Operans uppsättning av Trollflöjten på turné där han gjorde rollen som Tamino. Våren 2015 var det sedan dags för rolldebut som Ferrando i Jyske Operas uppsättning av Così fan tutte.
Säsongen 2013/2014 var han anställd vid Kungliga Operan i Stockholm där han gjorde Tamino i Trollflöjten samt Pong i Turandot. På Kungliga Operan har han tidigare gjort rollen som Harry i den rosade föreställningen Flickan från Västern, Remendado i Carmen och Lillebror i Karlsson på taket. Han har även gjort rollen som den italienske tenoren i Richard Strauss opera Capriccio, en roll han lärde sig med bara några dagars varsel och sedan hoppade in i och räddade premiären. Våren 2014 sjöng han även på Folkoperan i produktionen Matteuspassionen, där han gjorde rollen som Tenoren i Joshua Sofaers sceniska version.
Bland de roller han gjort vid andra teatrar märks Tamino i Trollflöjten på Piccolo Regio vid Turinoperan, Pastore i L’Orfeo samt den stammande puckelryggen Demo i Jason och Medea på Drottningholms Slottsteater, Simon i Trollguld vid Malmö Opera och Hoichi i Den öronlöse sångaren vid Wermland Opera, Monostatos i Trollflöjten på Confidencen, Pritschitsch i Glada änkan och Den tjocke polismannen i Silversjön på Folkoperan.
Med ett specialintresse för den moderna musiken har han också framträtt i ett flertal nyskrivna operor, såsom den uppmärksammade lägenhetsoperan Hos oss (Thomas Jennefelt), i Radioteaterns inspelning av Rhesus (Magnus Bunnskog), i Träskoprinsessan (Jonas Forssell) vid Malmö Opera och i Turinoperans beställningsverk Il Dragone in Gabbia (Giulio Castagnoli).
Thimander har utöver detta gjort oräkneliga konserter i oratoriesammanhang där han sjungit det mesta av standardrepertoaren. Evangelistpartierna i J.S. Bachs passioner har kommit att bli hans specialitet. Våren 2015 bjöd på två särskilda framträdanden som evangelist i Matteuspassionen, dels i Konserthuset med Eric Ericsons Kammarkör under ledning av Fredrik Malmberg, dels tillsammans med Dalasinfoniettan under ledning av Tobias Ringborg.
Han har belönats med ett flertal stipendier och priser, bland annat Kungliga Musikaliska Akademiens stipendium, Anders Walls stipendium, Set Svanholms stipendium, Östgöta Gilles kulturstipendium, Frimurarordens stipendium samt tilldelats 2:a pris i tävlingen Gösta Winbergh Award. Han har dessutom av Svenska Wagner-Sällskapet mottagit 2013 års Bayreuth-stipendium.