– Det här kommer bli tonsättaren Johan Ulléns genombrott

David Björkman är en av Sveriges mest efterfrågade dirigenter. 2017 dirigerade han vår kyrkoopera Under en kvinnas hjärta, skriven av Sven-David Sandström. Vi är glada att få välkomna David Björkman tillbaka till årets uppsättning av Kärleksmaskinen.

20191003_144751.jpg
Dirigent David Björkman under repetition av Kärleksmaskinen

 

Vad är Kärleksmaskinen för en opera?

– Det är en rafflande historia om behov och drömmar som helt går i stöpet, och om människan och maskinen som vill kunna samexistera men ja, jag tror det är svårt…
Musiken är modern, romantisk, melodiös, vacker och effektiv. Johan Ullén har verkligen en fantastiskt fin känsla för dramatik och berättande driv. Musikaliskt så det är väldigt kul att arbeta med! Johan Ullén har skrivit för syntetiska instrument, i orkestern finns synthar med, det ger en syntetiskt klang som gör att man tänker på robotar och AI. Det är också skrivit för Norrbotten NEO, som är verkliga virtuoser inom sitt område, med mycket toner och det ger en spänning i rummet.

Hur är det att dirigera de futuristiska elementen i musiken?

– Det påverkar egentligen inte mitt jobb, musiken innehåller romantik och dramatik. Det finns en utmaning i placeringen, sångarna behöver dirigenten väldigt mycket och jag är placerad bakom orkestern, så de tar hjälp av monitorer. Det händer ibland även när man gör klassisk opera, det beror på hur man väljer att placera orkestern och dirigenten, det är bara världsliga problem. Men rent musikaliskt är det samma sak som vanlig opera, lika roligt och lika spännande! Man ser till att arbeta upp en kommunikation, telepatiskt och annat, så att de vet att de får mina gester via monitor för att kunna pricka in sina insatser.

Man ser till att arbeta upp en kommunikation, telepatiskt och annan.

Hur känner du inför AI och möjligheten att skräddarsy din perfekta partner?

– Jag tror inte det är hälsosamt och att det är tråkigt. Jag tror inte människan och maskinen kan samverka på det sättet, och jag är oerhört skeptiskt inför att kunna bestämma hur en annan person skulle vara, jag tror man mår bäst av att bli utmanad. Man måste få bli irriterad på varann, det måste få finnas en friktion på nått vis. Det märker man ju också, den här Manda som får en skräddarsydd robot, hon blir ju irriterad fast på fel saker, på andra saker. Det är väldigt bra skrivet, texten är fantastisk och musiken som matchar det är perfekt.

– Tyvärr tror jag att det kommer finnas möjligheten att skräddarsy din partner, om inte om 100 år, så om 150, precis som man skräddarsyr semestrar för folk idag. De får uppleva precis det de vill se, det får inte vara nån avstickare åt nått håll som man inte redan känner för. Om det är så människan tänker redan nu, så vore det inte märkligt om det dyker upp en kärlekspartner som var helt skräddarsydd efter vilken tjänst man vill ha. Man får ju riktad reklam hela tiden nuförtiden. Det är extra roligt att den här roboten är försedd med reklam också, som dyker upp vid de mest aviga tillfällen, då han gör reklam för saker som han tycker att hans partner ska köpa.

Varför får man inte missa Kärleksmaskinen?

– Man får verkligen inte missa Kärleksmaskinen! Furstligt duktiga sångare som dessutom är väldigt fina skådespelare, en tonsättare som är relativt färsk, jag tror att det här kommer bli hans genombrott. Det är spännande och det är berörande och stundtals obehagligt, man vill inte missa en minut av det!

Hur känns det att jobba med Piteå kammaropera/Norrbotten NEO igen?

– Kanon, de är så fina och man blir så omhändertagen. Det känns jättebra!