Möt teamet bakom årets opera Kärleksmaskinen

Årets kammaropera bjuder på modernt tema och en spännande frågeställning; kan man skapa den perfekta partnern i form av en robot? Följ med bakom kulisserna och möt några ur ensemblen under repetitionerna av Kärleksmaskinen. Länk till längre intervjuer hittas i namnet på den medverkande.

Regissör Mårten Forslund och scenograf och kostymör Marcus Olsson
20191003_142140.jpg
Det är en kammaropera, ett format som är litet men vi ska ändå beskriva en väldigt stor värld och massor av olika miljöer.
 Manda: Elisabet Meyer, sopran
Porträttbild av sopranen Elisabeth Meyer
Jag tror det är lätt att identifiera sig med rollerna men även med temat. Man behöver inte läsa på, det är ingen grekisk mytologi som man behöver förstå först. Det är som en film, som en thriller.
ion: Joa Helgesson, baryton
Porträttbild av barytonen Joa Helgesson
Underliggande finns det hela tiden ett växande medvetande, vi förstår att det sitter ett intellekt där inne som växer och gör sig fritt och självständigt.
Tea: Katija Dragojevic, mezzosopran
Porträttbild av mezzosopranen Katija Dragojevic
Det är fruktansvärt bra musik och libretto. Och så är det en väldigt spännande, inte minst ur ett rent filosofiskt perspektiv - hur behandlar man en robot?
Skarp: Conny Thimander, tenor
Porträttbild av tenoren Conny Thimander
Rollen som Skarp passar mig och min röst som tenor väldigt bra, det här är precis vad jag tycker om att spela på scenen. Min roll bär handlingen framåt.
Dirigent: David Björkman
Porträttbild av dirigenten David Björkman
Jag är placerad bakom scenen, vilket är en utmaning. Sångarna har naturligtvis studerat in sin roll perfekt men behöver ett stöd under föreställningen för att veta exakt var varje insats passar in.
Ljusdesign: Sofie Andersson
20191004_100925.jpg
Jag vill få fram olika känslor med mitt ljus. Det är det som är ljus – det handlar hela tiden om känslor, stämningar, rytm och såklart att förtydliga vilka rum man befinner sig i.
Maskör: annika Öhlund
72546533_3010697218945585_7087915860651671552_o.jpg
Det är första gången jag får utmaningen att sminka en människa till en maskin. Jag förhöjer och förstärker det perfekta. Det ska kännas som en Ken-docka.
Medverkande

Johan Ullén musik
Sigrid Herrault libretto
Mårten Forslund regi
Marcus Olson scenografi och kostym
Sofie Anderson ljusdesign
Annika Öhlund maskdesign, föreställningsmaskör och kostymtekniker
David Björkman dirigent

Sångsolister:
Elisabeth Meyer (sopran) - Manda 
Joa Helgesson (baryton) - Ion 
Katija Dragojevic (mezzosopran) - Tea & Ägaren
Conny Thimander (tenor) - Skarp & AI

Ensemble Norrbotten NEO:
Anna Melander
 flöjter
Robert Ek klarinetter
Sören Hermansson horn
Mårten Landström
 piano, keyboard och celesta
Asuka Nakamura
 keyboard och celesta
Rolf Landberg slagverk
Bartosz Cajler
 violin
Stephen Upshaw viola
Nikolay Shugaev cello

Mats Lundberg teknisk producent och inspicient 
Lars Lidström tekniker
Tony Hermansson scentekniker 
Peter Danielsson scentekniker
Oscar Lovnér ljud
PixelField video content
Svensk dekorproduktion AB dekorverkstad
Johan Björk Skräddare
Torulf Öhman videofotograf
Anders Alm pressbilder
Jenny Guerrero mask, affischbild
Bosse Niemi tekniktransport  
Ove Hedberg chaufför turnébuss
Mårten Landström och Asuka Nakamura repetitörer 
Andrew Hermon repetitionsdirigent 
Hans Ola Stenlund syntolkare 
Erik Enström operachef 
Pia-Karin Helsing Saur producent 
Evelina Sandberg produktionsassistent 
Annelii Backman marknadsansvarig 
Alexandra Nyman kommunikatör och pressansvarig 
Sara Björnstedt Qvarsell kommunikatör 
Marie Lundgren grafisk formgivare