– Det finns ett växande medvetande i den här artificiella intelligensen

Den Berlin-baserade svenska barytonen Joa Helgesson har varit i ropet på både svenska och europeiska scener de senaste åren. Hos oss på Piteå Kammaropera kan du se honom ge sig i kast med konststycket att ge liv åt roboten Ion, självaste "Kärleksmaskinen" i hösten operauppsättning.

20190909_144647.jpg
Joa Helgesson och regissör Mårten Forslund under repetition av Kärleksmaskinen

Hur är det att spela robot?

– Jag tror att det finns en underliggande personlighet i den här artificiella intelligensen. Man tonar upp eller ner de olika personlighetsdragen vartefter ägaren till den här roboten tröttnar på olika sidor av honom. Men underliggande finns det hela tiden ett växande medvetande, vi förstår att det sitter ett intellekt där inne som växer och gör sig fritt och gör sig självständigt.

 

Joa Helgesson - baryton

Joa Helgesson har studerat skådespeleri vid Shanghai Theatre Academy i Kina men började sin klassiska sångträning vid kammarmusikprogrammet på MDH i Västerås och avslutade sina studier vid Operahögskolan i Stockholm. Helgesson har också studerat på National Opera Studio i London och var därefter antagen vid Operastudion IOS/Opernhaus Zürich där han arbetade med dirigenterna Haitink, Mehta, Santi och Metzmacher.

Helgesson har sjungit över fyrtio olika roller, i en mängd stilar - allt från världspremiärer till välkända operor via titelrollerna i Barberaren i Sevilla, Eugen Onegin, Fantomen på Operan och Billy Budd, samt Escamillo i Carmen.

Som konsertsångare har Helgesson framträtt över hela världen. Han har bland annat sjungit på Beijing Modern Music Festival, Berliner Philharmonie, GöteborgsOperan, Berwaldhallen, Stockholms konserthus, Tonhalle Zürich, Opern Halle, Gare du Nord Basel, Reykjavik Arts Festival, Oslo Ultima Festival. Han var också husets baryton på Landestheater Schleswig-Holstein mellan 2012 och 2015.

På musikalscenen har man kunnat se Helgesson som Jonathan Harker i Dracula, Porthos i Tysklandspremiären av De tre musketörerna, samt Fantomen i GöteborgsOperans The Phantom of the Opera.

Med basen i Berlin jobbar Helgesson interdisciplinärt med andra konstnärer och offentliga profiler samt utforskar hur opera kan berika och berikas av oväntade utbyten.