- Min rollkaraktär är ett barn som inte hunnit sätta sin fot än i tonåringens komplexa värld

Tidigt stod det klar för sopranen Alexandra Büchel att "Operasångare skulle jag bara bli". Hon har på kort tid etablerat sig som en av de främsta uttolkarna av modern och nutida musik och nu får vi möta henne i Piteå Kammaroperas uppsättning BLY. 

Kan du berätta mer om din roll ”Barn 1”?

- Min rollkaraktär är ett barn som inte hunnit sätta sin fot än i tonåringens komplexa värld. Men hon är mycket känslig och är den som uttrycker sin frustration rakt ut, när hon anar att den Främmande Kvinnan som kommer in i deras liv är ett hot mot den sköra balansen. Och som barn ofta gör i skilsmässor, tar hon på sig skulden för föräldrarnas oförmåga att kommunicera med varandra och sina barn.

- Tonsättaren Karólína Eiríksdóttir har skapat ett porträtt där jag får ta ut svängarna med min röst. Alltifrån det naiva barnet som försöker vara till lags och hänga med i det som sker, till de största utbrotten under de dramatiska vändningarna som sliter familjen itu.

Min rollkaraktär är ett barn som inte hunnit sätta sin fot än i tonåringens komplexa värld

Vad är unikt med den här operan jämfört med andra som du jobbat med?

Som ofta på stora operahus, är det ett tungrott maskineri att skapa en nyskriven opera. Vägen från idé till färdig föreställning är lång och det är svårt att förutse slutresultatet. Jag har på känn att Piteå Kammaropera har kunnat dra i alla trådar parallellt och lyckats få fram ett team där både tonsättare, librettist, regissör, dirigent, scenograf och de som skapar mask och kostym har ett mycket gott samarbete. Ser enormt mycket fram emot att få se hur detta ska bli!

Hur kommer det sig att du blev operasångare?

- Jag har älskat att experimentera med min röst sedan jag var liten, och hade turen att ha mycket tåliga föräldrar … Så medan jag for runt hemma som ett jehu och sjöng både högt och lågt, växte en kärlek fram till musicerandet och skådespeleriet. Så plötsligt förstod jag att man kan kombinera sång och teater och då var det kört… Operasångare skulle jag bara bli.

Jag har älskat att experimentera med min röst sedan jag var liten, och hade turen att ha mycket tåliga föräldrar 

Varför får man inte missa BLY?

- Jag tror man kan ta till sig denna opera av många olika anledningar.

- Naturligtvis om man är biten på nyskriven musik som jag. Eller om man vill se ett nutida relationsdrama, där man i realtid kan gå mot en oundviklig krasch. Om man gillar att bli drabbad av bra sång. Om man älskar Norrbotten NEO. Eller om man alltid är den som kollar i eftertexterna vem som gjort mask med avancerade make-uplösningar. 

Mer om Alexandra

Alexandra Büchel är sopran, utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har på kort tid etablerat sig som en av de främsta uttolkarna av modern och nutida musik. Hon har varit engagerad vid NorrlandsOperan, Folkoperan, Malmö Opera, Vadstena-Akademin och vid en rad operascener i Europa och Sydafrika. Säsongen 2018/19 gjorde hon stor succé som Madeline i Usher på Folkoperan och året innan som Den blinda Poetissan i Blomdahls Aniara på Malmö Opera. 2017 tilldelades hon, som också är en flitigt engagerad konsertsångerska, Birgit Nilsson-stipendiet.