– i musiken och operans värld hittade jag hem

Mezzosopranen Linnea Andreassen är utbildad bland annat vid Operahögskolan i Stockholm och Kungliga Musikhögskolan. 2015 debuterade hon i Christof Loys kritikerrosade uppsättning av Rosenkavaljeren på Kungliga Operan i Stockholm och är sedan dess är en eftersökt solist inom såväl standardrepertoar som nyskriven opera och hon har flertalet uruppföranden på repertoaren. Senast Linnea arbetade med Piteå Kammaropera var 2017 då hon sjöng rollen som ängel i uppsättningen Under en kvinnas hjärta. 

Hur är det att sjunga rollen ”Främmande kvinna”?

– Härligt och pirrigt! Den främmande kvinnan bubblar av livslust på ett sätt som både inspirerar och skrämmer – hur långt kommer jag gå om mina inre gränser upphör att existera? Vågar jag testa? 

Vad tycker du är unikt med den här operan jämfört med andra uppsättningar som du har jobbat med?

– Vad är INTE unikt? Vi ska åka rullskridskor, grilla korv, gå på styltor, basta på ett biltak och maskdesignen är nästintill utomjordisk! Dessutom rör Báránys libretto mig i själen och Eiríksdóttirs musik är något av det bästa nyskrivna inom operagenren jag någonsin fått i näven. 

Báránys libretto rör mig i själen och Eiríksdóttirs musik är något av det bästa nyskrivna inom operagenren jag någonsin fått i näven

Hur kommer det sig att du blev operasångare?

– När jag var liten drömde jag om att bli operasångerska eller cirkusprinsessa. När jag växte upp lärde jag mig att vara duktig och började istället studera språk och litteratur med siktet inställt på att bli lärare. Halvvägs in i utbildningen förstod jag att jag faktiskt behövde ta min barndomsdröm på allvar för att kunna ta mig själv på allvar. Det blev ett studieuppehåll med musikstudier som visade sig leda åt helt rätt håll – i musiken och operans värld hittade jag hem. 

i musiken och operans värld hittade jag hem

Mer om Linnea

Linnea Andreassen är mezzosopran, utbildad bland annat vid Operahögskolan i Stockholm och Kungliga Musikhögskolan. Hon debuterade 2015 som en av de tre Adeliga Waisen i Christof Loys kritikerrosade uppsättning av Rosenkavaljeren på Kungliga Operan i Stockholm. Förutom till flera operaroller är hon en eftersökt solist inom såväl standardrepertoar som nyskriven opera och hon har flertalet uruppföranden på repertoaren. 2018 gestaltade hon bland annat väpnaren Jöns i uruppförandet av Joâo Mcdowells tonsättning av Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet under Dramatens Bergmanfestival.