- Den här opera har potential att bära lidandets visdom

Efter flera uppmärksammade produktioner som skådespelerska övergick hon gradvis till regiarbete och intresset för opera blev snart en passion. Nu får vi möta Mellika Melouani Melani i Piteå Kammaroperas föreställning BLY. 

Kan du berätta om din regi för BLY? Hur ser din process ut?

- Jag träffade Karólína Eiríksdóttir och Ann-Sofie Bárány i Stockholm sommaren 2019. Det har varit en ynnest att, på nära håll, få följa processen när Karólínas utmanande och färgstarka tonspråk tagit form tillsammans med Ann-Sofies berättelse. Jag älskar att Karólína och Ann-Sofie rör de ”stora temana”, att de vågat öppna en avgrund, för att kunna skapa denna opera.

- Ann-Sofies bakgrund som psykoterapeut, gissar jag har bidragit till de mångbottnade, komplexa karaktärerna med ”täta” psykologiska liner. Det är man inte bortskämd med vid operahusen. Vi kommer givetvis att försöka ta tillvara dessa styrkor i regi och iscensättning. Det blir skoj.

Är det någon del i föreställningen som har varit extra klurig att få till, som har krävt nya tankesätt eller nya lösningar eller som du är extra nöjd med?

- Vi har lagt mycket tid på att lösa att vi har en opera med två akter och 24 scener som utspelar sig på olika platser iscensatt på en mycket liten scen. Det var klurigt vill jag lova. En riktig utmaning. Vår scenograf Bengt Gomérs scenlösning är helt underbar. Bra casting av bästa scenografen i denna produktion. Det blir spännande att se vad det blir på scenen ...

Vad vill du att publiken ska ”ta med sig” när de lämnar konsertsalen?

- Jag önskar publiken en stark operaupplevelse när en modern operatragedi föds i Norrbotten. Den här opera har potential att bära lidandets visdom. Jag önskar att publiken får känna den tillfredställande känsla som uppstår när ens psyke vidrör något sällan rört i själ och tanke och därmed vidgar sig och lyfter, om ni förstår vad jag menar ... 

- Jag önskar att publiken får rysa inför det som kommer att hända mamman, pappan och främmande kvinnan. Men ändå att det samma skapar en högre, mycket starkare lustkänsla. Rollerna ser den tragiska världen framträda men samtidigt önskar de sig blinda. Jag önskar att publiken ska få forska i sina egna liv en stund med oss, i musiken och med berättelsen som guide till de våra stora rum inom oss.

Jag önskar att publiken ska få forska i sina egna liv en stund med oss

 

Har du varit uppe i Piteå och Norrbotten tidigare? Är det någonting som du ser, lite extra, fram emot?

- Min mammas faster var rektor på Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn utanför Piteå, så jag har alltid hört mycket historier ifrån Norrbotten. Min mamma bodde även i Skellefteå, Luleå och Umeå under uppväxten.

- Det känns alltid extra fint att få komma till Piteå. Och att det finns ett sådant kulturellt kapital, med Norrbotten NEO, Piteå Kammaropera och musikutbildningen, samlat på en plats är helt fantastiskt fint.

- Sen vill jag gärna uppleva och se Storforsen och annan natur och berg kring Piteå.

Mer om Mellika

Mellika Melouani Melani är regissör och konstnär, utbildad skådespelerska på Teater– och Operahögskolan i Göteborg. Efter flera uppmärksammade produktioner som skådespelerska övergick hon gradvis till regiarbete. Relationen till opera kom lite senare, men blev snart passionerat. Med start 2011 var hon under nio år konstnärlig ledare och förnyare av Folkoperan i Stockholm. Hon har arbetat med uppsättningar på Teater Tribunalen, Dramaten, Kulturhuset Stadsteatern och Göteborgs stadsteater, bara för att nämna några. 2010 erhöll hon svenska teaterkritikernas pris för sina uppsättningar av Carmen, Babel och Arabiska Mäns Mobbade Kroppar.