- Det är ett ovanligt starkt libretto som tar sig tid för det psykologiska och vågar ta ut svängarna

Att Susanna Stern skulle bli operasångare var det ingen tvekan om. Redan vid sex års ålder bestämde hon sig för att satsa på sången för att uppnå drömmen. I Piteå Kammaroperas uppsättning BLY sjunger hon rollen som "Kvinna". En roll som hon ser fram emot att få gestalta. 

Kan du berätta mer om din roll ”Kvinna”?

- Det är ett väldigt sångbart parti, fullspäckat med känslor. Kvinna är en intressant roll med en gripande resa. Så roligt att få gestalta en karaktär med många olika färger på sin palett. Musiken och librettot har en väl avvägd blandning mellan humor och mattsvart ångest som griper tag i lyssnaren.

Musiken och librettot har en väl avvägd blandning mellan humor och mattsvart ångest som griper tag i lyssnaren

Hur skiljer sig BLY mot för andra operor som du gjort? Vad är unikt?

- Det är ett ovanligt starkt libretto som tar sig tid för det psykologiska och vågar ta ut svängarna. Musiken är också inte lik något jag tidigare hört, det är ett otroligt modernt tonspråk som fångar upp det starka librettos olika skiftningar på ett så spännande sätt. Spännande scenlösningar och mask utlovas!

När bestämde du dig för att bli operasångare?

- Jag beslutade mig för att bli operasångerska tidigt. Som liten spelade mina föräldrar ofta opera hemma och när jag hörde Maria Callas sjunga blev jag så tagen. Så när jag var sex år bestämde jag mig. Sedan dess har det varit min dröm.

När jag var sex år bestämde jag mig. Sedan dess har det varit min dröm.

Varför får man inte missa BLY?

- En historia som griper tag, spännande musik och en fantastisk besättning. Under mina år på operascenen har jag aldrig blivit så berörd av en genomsjungning av ett verk. Utan att säga för mycket är det en innovativ scenografi och mask. Som det lilla extra får man dessutom se oss sjunga opera på inlines!

Mer om Susanna

Susanna Stern är sopran, utbildad bland annat vid Operahögskolan i Stockholm. Hon debuterade vid Kungliga Operan 2011 som Amor i Mats Eks hyllade uppsättning av Orfeus och Eurydike och har sedan dess kunnat ses i flera olika roller där. Förra säsongen sjöng hon rollen som Donna Anna i Don Giovanni på NorrlandsOperan och i år är hon aktuell bland annat i Philip Glass opera Cirkus Days and Nights, en samproduktion mellan Cirkus Cirkör och Malmö Opera.