Norrbottensmusiken

New Directions 2019

Två mycket spännande konserter med ny musik står i fokus, en presenterar tonsättare från Europa och ett uruppförande av ett verk inspirerat av en fjäril. Den andra bjuder på fantastisk sång. Båda direktsänds i Sveriges Radio till flera länder. Välkommen till New Directions 2019 - det är som vanligt fri entré!

För sjätte året i rad genomför vi New Directions, konserter som fokuserar på nya strömningar inom musiken. Liksom tidigare år har vi ett samarbete med Sveriges Radio. Märet Öman och Pär Freij berättar om årets direktsändningar.

- Det är sju länder i EBU*s nätverk som har beställt konserten varav tre; Sverige, Finland och Estland kommer att sända den direkt. Deutchland Radio Kultur i Berlin sänder den den 21 mars och Kroatien, Polen, Portugal och Nederländerna kommer att sända vid senare tillfälle.
- Det innebär att den musik som framförs i Studio Acusticum kommer att kunna höras av hundratusentals människor runt om i Europa.

NEW EUROPE 
4 februari kl 19:00
(du bör vara på plats senast 18.50 då Sveriges Radio förbereder) 
stora salen, studio Acusticum, Piteå

60 min utan paus

Den här konserten presenteras av nätverket Rostrum+*; ett samarbetsprojekt medfinansierat av Europeiska unionens kreativa program och samordnat av International Music Council.

This concert is presented in the framework of Rostrum+: a cooperation project co-funded by the Creative Programme of the European Union and coordinated by the International Music Council.


Norrbotten NEO

Dirigent: Aaron Holloway-Nahum

Program

Clara Iannotta: D'aprés
José M. Sánchez-Verdú: Quasid 3
Sebastin HilliButterfly Curve uruppförande/premiere
Édith Canat de ChizyPluie, vapeur, Vitesse 

Ensemble Norrbotten NEO har ständigt sin lyssnarradar riktad mot omvärlden och undersöker vad som rör sig inom den nya musiken. Under rubriken New Europe presenterar de en rad av kontinentens just nu intressantaste tonsättare och verk. Bland dem finns den uppmärksammade finske tonsättaren Sebastian Hilli som genom International Rostrum of Composers fått uppdraget att skriva ett nytt stycke – Butterfly curve – för Norrbotten NEO.

- ”Namnet Butterfly curve fascinerade mig eftersom det kombinerar något väldigt matematiskt och rationellt, kurva, med något sensuellt och poetiskt, fjäril. Tanken att kombinera dessa två motpoler; något sårbart, lätt, varmt, poetiskt, sinnligt och fritt med något hårt, kallt, matematiskt, rationellt och strikt, är något jag utforskar i den här kompositionen, säger Sebastian Hilli, som i höst tilldelades Gaudeamus Award 2018, men redan hans första komposition för orkester vann Toru Takemitsu Composition Award 2015.

Italienska tonsättaren Clara Iannottas D'après är den sista delen i en triptyk av stycken komponerade 2011–12, alla inspirerade av klockklangen från katedralen i Freiburg, där rytmisk repetition och komplexa klanger leder lyssnaren in mot sig själv. Upprepning, menar Clara Iannotta, ändrar inget annat än den individuella upplevelsen.

Spanske dirigenten och kompositören José María Sánchez-Verdú har istället influerats av arkitektur. Med små medel vidgar han musikens rumslighet och iscensätter ”ljudliga aktioner med en ljuvligt fri och dynamisk tajmning”, som DN skrev i en recension av hans Quasid 3.



"Jag letar efter ett ljudmaterial som alltid är i rörelse, vilket är anledningen till att jag gillar att skriva för stränginstrument som ger musik en flyktig, vibrerande karaktär."  Så säger franska tonsättaren Édith Canat de Chizy som studerade arkeologi, konst och psykologi vid Sorbonne innan hon började vid Konservatoriet i Paris. Hennes verklista är idag  omfattande med solokonserter för olika instrument, vokalmusik och kammarmusik, en del även med elektronik. Hon är mycket intresserad av relationen mellan bilder och musik och hennes Pluie, vapeur, vitesse är inspirerad av en målning av William Turner, Rain, steam and speed – the great western railway – som Canat de Chizy såg på en utställning på Musée d’Orsay i Paris. Hon var den första kvinnliga kompositören som valdes till medlem av Académie des Beaux-Arts 2005, sedan 2017 är hon VD för densamma.

Dirigerar gör Aaron Holloway-Nahum, en av den nya musikens frontgestalter och ledare för engelska Riot Ensemble.

__________________________________________________________________________________________________

Voices from the North
4 februari kl 20:00
stora salen, Studio Acusticum, piteå


Erik Westbergs Vokalensemble

Frode Fjellheim, jojk, synth
Markus Wargh, orgel
Daniel Saur, percussion


Dirigent: Erik Westberg

Läs NSDs fina recension!

PROGRAM

Brett Dean: Was it a voice (2014)
Catharina Backman: Kinderlied VI Monókeros (2019) (uruppförande)
Frode Fjellheim: A Sister from the North (2007), 
Frode Fjellheim: Njoktje
Frode Fjellheim: Bidám vuolle (2019) (uruppförande)
Sergej Prokofjev: Toccata Op. 11
Bjørn Andor DrageAinél (2006)
Veljo Tormis: Raua Needmine (1972/1991)

I denna konsert får vi vara med om röstens olika uttrycksmöjligheter. Konserten inleds med Brett Deans filmiskt vackra Was it a Voice där kompositören frammanar ödmjukhet inför livets fysiska begränsning på jorden. Den samiska artisten Frode Fjellheim, känd för musiken till succéfilmen Frost, medverkar som komponist och jojksolist. Med i bagaget har han ett nyskrivet verk, Bidám vuolle, som vi blir först att får avnjuta. Bjørn Andor Drage har också lånat uttryck från jojken i sitt verk Ainél. Catharina BackmanKinderlied VI, Monokéros (Enhörning) är ett suggestivt verk där det körens rytmiska celler blandas med orgelns virtuoseri. Detta är det andra verket som uruppförs vid konserten. Som avslutning får vi uppleva ett av körlitteraturen mest expressiva verk, den 11 minuter långa Raua needmine (Järnet förbannelse) av Veljo Tormis för kör, solister och schamantrumma. Det är det onda järnet och järnets onda användning som förbannas.

Frode Fjellheim
Den norske kompositören Frode Fjellheim har skapat sig ett internationellt namn genom att kombinera jojken från sina samiska rötter med jazz, pop och konstmusik. Hans sjunger och spelar synth i sitt band Transjoik men är för den breda publiken mest känd som kompositör till del av musiken i succe-filmen Frost. Soundtracket hade redan 2014 sålts i över 3 miljoner exemplar bara i USA och var det bäst säljande albumet samma år. Frode har släppt ett antal skivor, både som soloartist, tillsammans med sitt band Transjoik och med en rad andra artister. Han är i grunden utbildad klassisk pianolärare och innehar en professur vid Nord universitet

Brett Dean
Den Australienska kompositören Brett Dean inledde sin musikaliska bana som violinist och bytte sedan violin med viola som han studerade vid Queensland Conservatorium där han vid examen 1982 utnämndes till årets student. Efter examen fick Brett jobb som violast i Berliner Filharmonikerna och turnerade parallellt med detta som solist. Sitt stora genombrott som kompositör fick Brett med sin Balett One of a Kind som prisades av UNESCO International Rostrum of Composers. Hans musik har tolkats av många av vår tids största musiker och dirigenter, för att nämna några: Sir Simon Rattle, Markus Stenz, Simone Young, Frank Peter Zimmermann och Daniel Harding. 

Bjørn Andor Drage
Den norska kompositören och organisten Bjørn Andor Drage studerade kyrkomusik i Oslo och har efter examen jobbat både som kyrkomusiker och kompositör. Han har bland annat arbetat som domkyrkoorganist i Bodö i 10 år och är professor i både orgel, vid universitetet i Tromsø, och komposition, vid universitet i Bodø. Som kompositör har han samarbetat med flertalet orkestrar och ensembler i och omkring Norden, för att nämna några: Bergens filharmoniska orkester, Tromsøs symfoniorkester, Svenska cellokvartetten och Bodøs sinfonietta. Vokalensemblen har beställt och uruppfört Klag-Lied som har fått internationell uppmärksamhet.

Catharina Backman
Catharina Backman är tonsättare och frilansande musiker. Hon studerade komposition på Musikhögskolan i Malmö 1993-2000 och har därefter huvudsakligen komponerat musikdramatik. Under 2019 arbetar hon bland annat med musiken till en dansföreställning beställd av Estrad Norr. Hon är också musikalisk varietéartist i duon Gretli & Heidi som i huvudsak spelar på egenkonstruerade instrument av glas. Catharina var residenstonsättare under 2018 vid Studio Acusticum.

Veljo Tormis
Den estniska kompositören Veljo Tormis måste utan tvekan räknas som en av vår tids mest betydelsefulla körkompositörer. Han har en imponerande produktion med över 500 körverk där många inspirerats eller lånat material av den estniska folkmusiken. Under Sovjet-tiden var vissa av hans mer kontroversiella verk förbjudna, bland annat Raua needmine, Järnets förbannelse, som lyfter fram tankar om krigets gissel. Enligt legenden skall Tormis en gång ha sagt att det inte är han som använder folkmusiken, det är folkmusiken som använder honom.

Markus Wargh
Markus Wargh (född 1969, Jakobstad, Finland) är en omtalad konsertorganist med Bach, de stora romantiska verken och improvisationen nära sitt hjärta. Han tog examen med diplom från Sibeliusakademien 1991 – som den tredje i akademiens historia med högsta möjliga betyg. De följande åren fortsatte han studierna vid Musikhögskolan i Piteå och avlade examen som konsertorganist 1995. Markus Wargh har gett konserter runt om i Europa och USA samt har gjort ett stort antal framträdanden i radio och TV. På orgelfestivalen Lahti Organ 1992, fick han utmärkelsen ”Årets unga artist”. Han är sedan 2001 domkyrkoorganist i Luleå domkyrka.

Daniel Saur
Till vardags spelar Daniel Saur slagverk i Norrbotten NEO, en ensemble som tillhör det absoluta toppskiktet inom nutida kammarmusik, såväl nationellt som internationellt. Vid sidan av Norrbotten NEO jobbar Daniel Saur som slagverkslärare vid Musikhögskolan i Piteå samt slagverkare i Norrbottens kammarorkester. Han är även verksam som tonsättare och har fått beställningar som uruppförts i Asien, Europa samt Nord- och Sydamerika. 2015 släppte han skivan Scattered Thoughts som innehåller sex av hans egna verk för slagverk. 

Erik Westberg
Erik Westberg föddes 1956 i Stockholm. Han studerade kördirigering för professor Eric Ericson vid Kungliga Musikhögskolan. Där genomgick han mellan 1976–87 musiklärar-, körpedagog, ensembleledar- och dirigentutbildningen. Erik har verkat som dirigent för en rad olika körer, i Sverige och internationellt, men är kanske mest känd för att ha initierat projektet Choral Singing for Peace and Justice. Detta var ett projekt som vid millennieskiftet samlade dryga 8.000 sångare i 56 länder och sändes till den största tv-publiken någonsin.  

Erik Westbergs Vokalensemble 
Erik Westbergs Vokalensemble bildades 1993 och består av 20 sångare. Ensemblens medlemmar kommer från norra Sverige och Finland, och är verksamma som solister, kyrkomusiker och musiklärare. Ensemblen har beställt och uruppfört ett 50-tal verk av bland andra B Tommy Andersson, Gunnar Eriksson, Tebogo Monnakgotla, Jan Sandström, Sven-David Sandström, Arvo Pärt och Paula af Malmborg Ward.

  

Catharina Backman – Monokéros
(verkkommentar av Backman)
Enhörningen har bland annat kommit att symbolisera avhållsamhet, livet i kloster,då de inte lever i flock. Enhörningen står även för att allt det goda du sår får du igen. Enhörningen har även i vissa folksagor stått för kärlek. Det sades under renässansen att enhörningarna inte lämnade hovspår efter sig utan istället lämnade spår av små hjärtan.



*Mer om Rostrum och IMC/About Rostrum and IMC:

This concert is presented in the framework of Rostrum+: a cooperation project co-funded by the Creative Programme of the European Union and coordinated by the International Music Council that aims to rethink the ways in which contemporary music connects with audiences through radio network by exploring new strategies to develop audiences, promote new music, enhance the skills of radio professionals and inspire cooperation between musicians, higher music education institutions and broadcasting companies.

Every year, the selected composer in the Under-30 category at the International Rostrum of Composers, wins a composer-in-residency program with the NEO Ensemble. In cooperation with the Swedish Radio, the composer is invited to Pitea for an introductory meeting with the ensemble, one of the finest and most distinctive voice on the Swedish music scene today, in order to explore their musical possibilities, talk with the musicians and get inspired by them. Once back, he/she will then have almost a year to write a piece for and return in Sweden for the last week of rehearsal and the live premiere.

www.rostrumplus.net