Arctic Light utforskar operaformen tillsammans med GöteborgsOperans ungdomskör

Projektet genomförs med stöd från Signatur Insamlingsstiftelse för musikfrämjande.

På grund av rådande ovisshet kring Corona-viruset och i enlighet med råd från Folkhälsomyndigheten har Norrbottensmusiken och GöteborgsOperan tillsammans fattat beslutet att skjuta upp workshophelgen med Arctic Light, GöteborgsOperans Ungdomskör, John Barber, Hazel Gould, Ida Rosén Hamrå och Susanna Lindmark till ett senare tillfälle. Vi återkommer om datum för detta inom kort. Projektet Existens äventyras inte av detta, utan kommer att genomföras enligt plan.

En helg mitt i mars möts två av Sveriges främsta ungdomskörer – GöteborgsOperans Ungdomskör och norrbottniska Arctic Light – tillsammans med den nyskapande engelska operaduon John Barber och Hazel Gould i Piteå!

Helgens repetitioner blir startskottet för ett av de största projekten i körernas historia, Existens, ett sceniskt körverk för över 50 sångare som både kommer spelas på Studio Acusticum i Piteå och på GöteborgsOperans stora scen under våren 2021! 

Tillsammans med sångarna i de två körerna kommer det kreativa teamet, bestående av librettist/författare Hazel Gould, kompositörerna John Barber och Arctic Lights konstnärliga ledare Susanna Lindmark  samt Göteborgs Ungdomskörs konstnärliga ledare Ida Rosen Hamrå, under helgen bygga en nyskapande föreställning.

Både John Barber och Hazel Gould har långa karriärer bakom sig inom teater och opera, med produktioner som spelats på flera prestigefyllda scener, tex Royal Opera House och Shakespears the Globe i London. Men de har också gemensamt att de uppskattar projekt med hjärta och samhällsengagemang, vilket samarbetet med de två ungdomskörerna verkligen har.

john photo sophia.jpg
Kompositören John Barber

– Jag har alltid dragits till projekt där jag arbetar med människor, jag vill att min musik ska vara användbar utöver att bara skapa musik för människor att sjunga. Det är en både en emotionell och politisk aspekt för mig. Jag tror att människor kan bli stärkta när de får möjlighet att skapa musik själva och det ger mig oerhört mycket också! berättar John Barber.

Ett återkommande sätt att arbeta för både John och Hazel är genom så kallat devising, ett sätt att tillsammans arbeta fram materialet. Under helgen kommer medlemmarna från båda körerna att medverka med både idéer och konkreta bidrag till text och musik.

– Mycket av det arbete John och jag gör är att förstå den här nya ensemblen, det här två körerna får en ny identitet när de slås ihop. Vi tar reda på deras intressen, passioner, saker de tycker är svåra, vad de vill utveckla. Det kommer genom att experimentera, sjunga, improvisera, göra övningar och verkligen sätta igång det kreativa arbetet tillsammans, berättar manusförfattaren Hazel Gould som leder arbetet med att ta fram texten.

Hazel-Gould.jpg
Hazel Gould skriver librettot

Av texten arbetar John fram musik tillsammans med körmedlemmarna och allt material som produceras under helgen tas med hem till England där det kokas ner till ett sceniskt körverk om fem delar som är tänkt att spänna genom existensen i stort och smått!

– Kompositörer har gjort det tidigare, Haydn till exempel, så det är inte en helt originell idé men det är ett spännande tema att göra musik på - the big bang, evolutionen, industriella revolutionen, klimatförändring, framtiden. Det blir en blandning av stora dramatiska teman för många röster och mer individuella och personliga reflektioner som kommer att bli lite mer improviserade, berättar John Barber.

Materialet ska vara klart till sommaren, repetitionerna sätter igång i höst men innehållet skapas under helgen. John Barber sammanfattar processen:

– Det blir något jag inte skulle gjort om jag inte gjorde det med alla dessa människor, och de kommer att göra något de inte skulle gjort om de inte arbetade med mig!