Joakim Milder: "Vi ska utveckla storbandsmusiken"

Som konstnärlig ledare för Norrbotten Big Band har Joakim Milder i över ett decennium njutit av en framgångsrik och utvecklande resa med storbandet. Riktningen har hela tiden varit framåt och innehållit ett ständigt sug efter nya utmaningar.

Det var 2013 som den prisade jazzsaxofonisten Joakim Milder fick uppdraget som ny konstnärlig ledare för Norrbotten Big Band. Då gick han i Örjan Fahlströms och Tim Hagans inbjudande fotspår – men var tidigt mån om att sätta sin egen prägel på storbandets verksamhet.

För Milder är utveckling A och O.

– Min tolkning av uppdraget är att vi ska ägna oss åt en verksamhet på hög konstnärlig nivå som vidgar vår förmåga, som presenterar alternativa möjligheter att skapa musik med storband. Dessutom är det viktigt att musikerna i bandet får bekänna färg och att musiken vi skapar upplevs som spännande och tilltalande även av de oinvigda lyssnarna, säger Joakim Milder.


Joakim Milder.

Efter ett år som konstnärlig ledare bestämde han sig för att anlita en så kallad Composer in Residence. Sedan dess har storbandet varje år gästats av en ny kompositör som vid ett antal tillfällen kommit till Luleå för att arbeta fram nyskriven musik tillsammans med bandet. Det har sedan resulterat i ett antal konserter och ofta även skivinspelningar. Hyllade musiker som Ambrose Akinmusire, Cecilia Persson, Johan Lindström och Genevieve Artadi är några exempel på kompositörer som lockats till Luleå.

– Det här är en fantastisk möjlighet att ställas inför ny musik och att vi böjer oss i den riktning som musiken fordrar. Att gå in i något nytt med en slags förutsättningslöshet och tänka att “nu ska vi få den här utmanande musiken att blomstra”.

Genom åren har många kända solister gästat Norrbotten Big Band och alla har haft en viktig del i storbandets framgångssaga.

– Det har verkligen blivit en speciell och internationellt omtalad ensemble, mycket tack vare Örjans och Tims arbete. Jag känner en stor stolthet över att vi fullföljer ambitionen att placera Norrbotten på den internationella musikkartan.

Vad är då roligast med jobbet som konstnärlig ledare?

– Det är de gånger man känner hur det hårda arbetet burit en fantastisk frukt. När man kunnat följa en produktion från idéfrö till ett framgångsrikt genomförande, som t.ex. samarbetet med gruppen KNOWER och den konsert vi genomförde på Fasching i Stockholm. Då känns detta som världens bästa jobb.