– Jag förhöjer och förstärker det perfekta.

I årets uppsättning spelar scenografi, kostym och mask en stor roll. Annika Öhlund är en frekvent anlitad maskör i teaterbranschen och den som fått i uppgift att skapa både mänskliga och artificiella karaktärer i Kärleksmaskinen.

 

20190909_130515.jpg
Annika Öhlund tillsammans med operasångare Joa Helgesson

 

Hur har det varit att jobba med den här produktionen?

 

– Varje produktion är speciell – man arbetar som ett team med scenografen. Igår hade jag maskprover, då testar man sina idéer med artisten, det föder nya idéer. Jag tycker mitt jobb är att följa det konstnärliga konceptet men också att hjälpa artisterna att hitta sina karaktärer. Om man har hittat Teas grundhår – kanske man kan ändra olika frisyrer med det men att det är hennes grund i karaktären. Det kan vara ett par glasögon. Det är första gången jag får utmaningen att sminka en människa till en maskin. Jag förhöjer och förstärker det perfekta. Det ska kännas som en Ken-docka.