- Musiken har en stark integritet och en väldig inneboende kraft

Dirigenten Anna-Maria Helsing är sedan länge ett välkänt namn bland orkestrar och operahus runt om i Norden och Europa. Senast hon arbetade med Piteå Kammaropera var 2016 med operaföreställningen Stilla min eld och nu är hon tillbaka som dirigent i operan BLY - och svampkorgen har hon också med sig. 

Hur känns det att jobba med Piteå Kammaropera och Norrbotten NEO igen?

- Det ska bli härligt att återvända till Piteå och Norrbotten NEO! Jag har väldigt fina minnen från Stilla min eld-operan vi gjorde tillsammans för ett antal år sen och nu ser jag fram emot BLY. Det är också extra roligt eftersom jag i sommar på Åland uruppförde en annan ny opera av samma tonsättare, Karólína Eiríksdóttir; hennes opera om de historiska häxprocesserna där. Så det känns som att jag är väl inne i hennes personliga tonspråk nu och vi har alltid haft ett väldigt smidigt samarbete. BLY blir faktiskt min tredje nyskrivna opera av henne - kanske jag är något av en Eiríksdóttir-expert redan!

Kan du berätta om din roll i operan BLY? Hur ser din process ut när du studerar in ett nytt verk?

- Min roll i operan är att ansvara för den musikaliska instuderingen av verket.

- Först själv, att lära mig hela operan, gå igenom all musik noggrant, så att jag vet hur jag vill göra musiken. Vilka tempon jag ska välja, hur jag vill frasera, allt det som rör musiken och för all del också texten. Jag brukar börja med att läsa igenom librettot så jag förstår handlingen innan jag börjar med musiken. Det är viktigt eftersom jag bildar mig en uppfattning om hur de olika orden och fraserna ska betonas i sången, vad som är viktigt och hur vi får publiken att förstå skeendet. Jag vill också, så långt det är möjligt, förstå varför tonsättaren satt tonerna som hon gjort, vad som är tanken bakom noterna. Det hjälper mig i tolkningen av musiken.

Musiken har en stark integritet och en väldig inneboende kraft 

- Sen gäller det att leda pianorepetitioner med sångarna så att de lär sig verket utantill. Det är naturligtvis en rätt lång process, eftersom de tillsammans med regissören samtidigt instuderar allt de ska göra sceniskt. I slutskedet övar jag in orkestern och sätter sen ihop de olika delarna. Så fort sångarna fått träffa orkestern och sjunga igenom verket börjar de sceniska genomdragen och då är det inte långt till premiär.

Är det någon del i musiken som du tycker extra mycket om? Eller som är extra svårt att dirigerat?

- Karólínas musik är sin vana trogen inte särskilt svårdirigerad, den är "bara" svårsjungen! För mig är det samma svårigheter som för sångarna, att lära mig den atonala musiken som ger rätt sparsamt med hjälp i fråga om att hitta rätta toner. Jag tycker väldigt mycket om att musiken inte ger efter för lätta genvägar eller hemfaller åt sliskighet, den skriver aldrig på näsan. Den har en stark integritet och en väldig inneboende kraft. Jag har flera favoritställen och har gjort så mycket musik av Karólína att jag vet att den alltid har en tendens att växa sig starkare ju mer man jobbar med den. Jag skulle egentligen önska att alla i publiken fick höra operan flera gånger - för musiken öppnar sig så småningom och man inser inte nödvändigtvis genast hur välskriven den är. För att ändå nämna ett exempel på en scen som är otroligt vacker så säger jag scen 21.

Du har ju varit här uppe i Piteå och Norrbotten många gånger tidigare, finns det något ”smultronställe” som du skulle vilja tipsa om till övriga i teamet?

- En extra bonus med att komma till Piteå just på hösten är att det är svampsäsong! Jag älskar att plocka svamp och i Piteå kan september ligga rätt så bra i tid. Om jag ska tipsa teamet om något så är det: ut i skogen då vi har lediga stunder! Det är världens bästa terapi och hittar man dessutom svamp så är det ju helt ljuvligt!

Mer om Anna-Maria

Anna-Maria Helsing är dirigent, utbildad under ledning av bland annat Leif Segerstam vid Sibeliusakademin i Helsingfors. Hon inledde sin musikaliska karriär som violinist, efter studier vid Konservatoriet i Jakobstad och Musikakademin i polska Bydgoszcz. Dirigentdebuten ägde rum 2008 och sedan dess har hon skapat sig ett namn i ledande nordiska orkestrar och operahus, men även i Europa. Just nu har hon kontrakt som förste gästdirigent för BBC Concert Orchestra.