- Det är en annorlunda opera, en emotionell ”kopp espresso”!

Martin Hatlo är basbaryton som 2014 debuterade vid Det Kongeliga Teater i Köpenhamn och är sedan dess verksam som operasångare, företrädesvis i Norden, solist och oratoriesångare. I operaföreställningen BLY som sätts upp av Piteå Kammaropera sjunger han rollen som "Man". 

Hur är det att sjunga rollen ”Man”?

– Det är först och främst väldigt spännande, men det är också en tung och mörk roll med en ihålig efterklang. Det liv som han försöker leva passar in i ett fast ramverk och när de ramarna utmanas försvinner jorden under honom. Det är en våldsam känsla och där står man med mannens avtagande utveckling i sina händer.

Det är först och främst väldigt spännande, men det är också en tung och mörk roll med en ihålig efterklang.

Vad är unikt med BLY jämfört med andra operor som du medverkat i?

– Jag skulle vilja säga att det unika är moderniteten och tidlösheten. Ann-Sofie Bárány och Karólína Eiríksdóttir har skapat ett verk som känns "nu", samtidigt som det är fyllt med allmänna sanningar och känslor som vi alla kan känna igen oss i, oavsett ålder och tid. Det känns som ett mycket klassiskt men samtidigt ändå modernt verk – det tycker jag unikt.

Hur kommer det sig att du blev operasångare?

– Det är något så odramatiskt som en tillfällighet i kombination med nyfikenhet på musik, drama, historia och psykologi. Opera är en unik korsning av alla dessa ”vägar”.

Varför får man inte missa BLY?

– För det är en annorlunda opera, en emotionell ”kopp espresso”. Kanske kan man använda den för att reflektera, gå igenom sina egna känslor, och via dramat som utspelar sig på scenen uppleva en rening när ridån går ner och mörkret lättar?

Mer om Martin

Martin Hatlo är basbaryton, utbildad vid bland annat Kongelig Danske Musikkonservatorium och Operaakademiet vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Som solistpraktikant sökte han sig hem till Norge och Den Norske Opera och Balett där han bland annat sjöng Fiorello i Barberaren i Sevilla, Masetto i Don Giovanni och baron Duphol i La traviata. Han debuterade vid Det Kongeliga Teater i Köpenhamn som fångvaktaren i Tosca 2014 och är sedan dess verksam som operasångare, företrädesvis i Norden, och är dessutom en efterfrågad solist och oratoriesångare.