15 år av spirande kraft i det musikaliska växthuset

När Susanna Lindmark återvände till Norrbotten efter många års yrkesverksamhet i Stockholm med allt vad det innebar av intressanta musikaliska samarbeten och närheten till ett varierat musikliv, bar hon med sig en tanke. Tanken, eller rättare sagt visionen, hade grott länge. Under uppväxten i Kiruna hade hon haft många anledningar att fundera över hur det är att vara en ung kvinna i Norrbotten, ett län starkt präglat av den sortens manliga strukturer och mentalitet som tung råvarubaserad industri för med sig.

I sin roll som sångpedagog mötte hon ständigt begåvade flickor och unga kvinnor som paradoxalt nog ändå tvivlade på sin förmåga. Kreativa flickor som inte hittade sin plats, som drömde om att utvecklas musikaliskt, men inte fann något forum för det. Tanken slog rot – skulle hon kunna bidra till att skapa den platsen, det rummet?

ArcticLight_2019_07.jpg

Resultatet blev Arctic Light, en kör bestående av cirka 16 unga kvinnor i åldern 16-25 år från hela Norrbottens län. Bara några år senare hade Arctic Light utsetts till Årets kör, vunnit internationella priser, rest på långa turnéer och blivit en av Norrbottensmusikens ungdomsensembler.

Utveckling är helt centralt i vårt koncept, i metoderna och sättet jag jobbar

Femton år senare har detta musikaliska växthus samlat fler än 75 sångare och nyrekryteringen pågår ständigt, allt eftersom medlemmarna faller för ålderstrecket.

– Eftersom det byts medlemmar, så är varje ny termin en nystart. Men jag är fortfarande helt trogen grundvisionen som hela kören vilar på, grundbultarna av individens utveckling, den regionala identiteten och att stärka unga tjejer. Det har varit bärande rakt igenom, säger Susanna Lindmark.

Den musikaliska kvaliteten är naturligtvis viktig i Arctic Light, men aldrig ett ensamt mål. Snarare handlar det om personlig utveckling genom att musicera på hög nivå. En av de centrala tankarna handlar om att beröra och att ge av sig själv och sin begåvning. Ta ansvar och bidra – i motsats till att ha och kräva. Det handlar aldrig om att sätta sig själv i centrum för att få uppmärksamhet, utan istället om att fokusera på andra, både inom kören och mot publiken. Susanna Lindmark talar ofta om ”att tjäna musiken”.

– Just för att kören är ett utvecklingsforum, så är ju själva utvecklingen helt central i vårt koncept, i sättet jag jobbar och i metoderna. Hela tiden går vi ju vidare men vi tar ju också med oss våra erfarenheter. De senaste 1,5 åren har jag tänkt mycket mer medvetet kring det här med ledarskap parallellt med det musikaliska, berättar Susanna Lindmark.

För självklart handlar det mycket om musik, om klang och röst. Om rörelser, egna improvisationer, om att leva i musiken och i stunden. Om att gemensamt bygga föreställningar, vara kreativ på många olika plan och dessutom tillräckligt disciplinerad för att klara av att öva ensam hemma på kammaren i väntan på gemensamma repetitioner. Ett förhållningssätt som inte bara kräver engagemang, utan också den sortens mod som kommer av trygghet.

Ny CD-skiva

Lagom till jubileet släpps också Arctic Lights fjärde studioalbum, Elements. Skivan har tre titelspår, där grundidén framarbetats från körsångarnas tankar och idéer vilka Susanna Lindmark sammanfattat och författat till en dikt. Detta textmaterial blev sedan det som tre kvinnliga tonsättare, Anna Orreteg, Ulrika Emanuelsson och Susanna Lindmark, använde som grund i sitt komponerande, vilket resulterade i tre nyskrivna stycken som följer samma tema men med olika karaktär.

– Om man säger att man jobbar med delaktighet, är det väldigt viktigt att alla verkligen känner sig delaktig och att man kan känna att "den där formuleringen kom jag med". Sen gav vi fria händer till kompositörerna att välja de delar av poemet som de själva blev tilltalade av och gick igång på, för det är också viktigt att varje konstnär har sin egen frihet, betonar Susanna Lindmark.

Förutom titelspåren innehåller Elements olika språk, som meänkieli, nordsamiska, svenska och engelska. Materialet kan, förutom ovan nämnda trio, undertecknas tonsättare så som Ēriks Ešenvalds och isländska Björk. Det är en rik blandning från Arctic Lights repertoar de senaste åren.

– Elements är ett tema som rymmer väldigt mycket, de fyra elementen; jord, eld, luft och vatten men det kan också vara att ”vara i sitt rätta element". Man kan också tänka att det är olika väderstreck, eller olika känslostämningar. Element kan också handla om fysik - atomer och neutroner - att vi alla är stoft ur samma stjärna. Det finns många olika bottnar i det där.

Jubileumskonserten A Winter Song
Webbild_Norrbottensmusiken_ArcticLight_A_Winter_Song_EXTERNWEBB.jpg

Arctic Lights femtonde år avslutas med en jubileumsturné med konserter i Korpilombolo, Piteå och Luleå. Repertoaren blir ett hopkok av signaturstycken som kommit att förknippas med Arctic Light genom åren, en del traditionella julmelodier samt ett uruppförande av ett för jubileet nyskrivet stycke - A Winter Song av Susanna Lindmark, som gett konserten sitt namn. Ett passande namn av flera skäl.

– Det ju verkligen är ett signum för körens sound med det krispiga, klara och gnistrande men också för att vi ju lever i den här delen av världen. Det är en väldigt stor del av vår vardag men också för alla dem som bokstavligt reser över hela jordklotet för att komma och uppleva det här vintriga - norrskenet, snön, kylan, mörkret och det här speciella ljuset. Så det känns väldigt nära vår grundidentitet, förklarar Susanna Lindmark.

Att bygga dynamiken i konserten, har alltid varit väldigt viktigt för mig.

Ett självklart inslag i programmet är stycket Aurora Borealis, det första Susanna Lindmark skrev för Arctic Light och som repeterades på den allra första repetitionen i november 2004. Stycket har framförts på varje konsert sedan dess!

– Det har aldrig getts ut och därför är det inga andra körer som sjunger det. Det är verkligen körens eget stycke, berättar Susanna Lindmark.

Jubileumskonserten kommer innehålla en blandad repertoar, något som präglat kören genom åren. Det blir folkmusikaliska tongångar från olika delar av världen, med fokus på nyskrivet och kvinnliga kompositörer, bland annat stycken av Karin Rehnqvist, en av Sveriges största nu levande tonsättare, som skrivit musik för ensembler runt hela världen.

– I programmet har vi ett sjok där vi blandar Karin Rehnqvists "Var inte rädd för mörkret" med en norsk folkmelodi som övergår i en sång som är skriven av en palestinsk kompositör. Jag ägnat väldigt mycket tid och tanke genom åren, att sätta ihop ett konsertprogram så det ena stycket ger energi eller krydda åt nästa stycke. Att bygga dynamiken i konserten, har alltid varit väldigt viktigt för mig.

Framtidsvisioner

Efter jubileet väntar nya spännande projekt. Under hösten har man påbörjat ett samarbete med GöteborgsOperans ungdomskör, där de båda körerna tillsammans ska skapa en operaföreställning, med musik och libretto av den engelska operaduon John Barber och Hazel Gould. Premiären planeras till våren 2021.

– Vi utvecklar hela tiden nya spår, de här nya projekten som ligger i pipeline för oss, till exempel med GöteborgsOperan och hur vi ska jobba kring det är förstås helt nya saker som vi inte gjort förut. Vi har också ett nordiskt utbytesprojekt på gång med Norge och Island. Jag kan inte avslöja så mycket men vi hoppas också på ett nytt spännande projekt till sommaren 2022!

Text: Marianne Söderberg och Sara Björnstedt Qvarsell