Piteå Kammaropera

Sylvia

Operan Sylvia kretsar kring Sylvia– en ung kvinna som försöker finna sin väg genom livet. Berättelsen är en fri fantasi inspirerad av Sylvia Plaths roman Glaskupan, delvis självbiografisk, som kom att bli central för en hel generations kvinnor.

Handlingen tar sin början i New York, dit den begåvade studenten Sylvia kommit efter att ha vunnit en skrivartävling vars första pris är en partytät och lyxig månadslång vistelse på en damtidningsredaktion. Hemkomsten till Boston efter månaden i New York blir en chock. Sylvia, som inte kommer in på den sommarkurs i skrivande som hon sökt till, faller in i en djup depression. Glaskupan sänker sig över henne, utan sitt skrivande är hennes liv inte värt att leva.

Operan är en fri fantasi inspirerad av Sylvia Plaths roman Glaskupan

Librettot är skrivet av Katarina Aronsson, dramaturg och programansvarig på Kungliga Operan i Stockholm, tidigare musikjournalist, bland annat på Sveriges Radio. Hon debuterade som librettist 2020 med kortoperan Sigrid H. – om konstnären Sigrid Hjertén. Där samarbetade hon med tonsättaren Andrea Tarrodi, en av Sveriges mest hyllade tonsättare just nu, som också skrivit musiken till Sylvia.

Andrea Tarrodi, född 1981, har studerat komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, på Conservatorio di Musica di Perugia och på Musikhögskolan i Piteå. Hon fick sitt genombrott som tonsättare 2010 och hennes musik har sedan dess framförts på många scener runt om i världen. 2018 tilldelades Andrea Tarrodi en Grammis i kategorin bästa klassiska skiva för Tarrodi: String Quartets med Dalkvistkvartetten. Hon skriver för många typer av ensembler – Norrbotten NEO är en – och tycker särskilt om att skriva vokal- och orkestermusik. Flerfaldigt prisbelönt och omskriven, bland annat av Dagens Nyheters Martin Nyström som en gång konstaterade att hennes musik ”tar andan ur en med sin trampolinartade svikt och sitt klockrena sinne för färg, form och skönhet”.

Regissör är Eva-Maria Melbye som de senaste åren har satt upp föreställningar i Wien, Linz och på den danska Nationaloperan i Köpenhamn. 2017 regisserade hon framgångsrikt Norrlandsoperans uppsättning av operaklassikern Faust, baserad på Goethes mästerverk, som blev en publik- och kritikersuccé. Scenografin i den uppsättningen skapades av Marcus Olson, som tidigare gjort scenografin till Piteå Kammaroperas Kärleksmaskinen och som nu återvänder som scenograf och kostymdesigner till uppsättningen av Sylvia.

Dirigent är norska Cathrine Winnes, chefdirigent för svenska Blåsarsymfonikerna och konstnärlig ledare för Kammarmusikfestivalen i Båstad. Hon är flitigt anlitad av orkestrar i Norden och fick stor uppmärksamhet för sin programserie She composes like a man i SVT.

I rollerna

Elisabeth Leyser, mezzosopran – Sylvia
Lydia Kjellberg, sopran – Doreen
Kristofer Lundin, tenor – Buddy
Karolina Blixt, alt – Mamma

Dirigent – Cathrine Winnes
Ensemble – Norrbotten NEO

Kreativa teamet

Musik – Andrea Tarrodi
Libretto – Katarina Aronsson
Regi – Eva-Maria Melbye
Scenografi och kostymdesign – Marcus Olson
Ljusdesign – Jesper Cederholm
Maskör och sminkös – Gemila Löfgren-Roberts