Piteå Kammaropera

The Corridor

Piteå Kammaropera bjuder 2022 in publiken på en färd i gränslandet mellan liv och död. Och desto mer: en manifestation och önskan om att på detta vis ge plats åt operakonsten i vår tid, speglad genom en av våra mest tolkade myter, den om Orfeus och Eurydike.

För så är det, myten om Orfeus fortsätter att inspirera. Hos tonsättaren Harrison Birtwistle går det som en röd tråd genom hans musikaliska gärning. I kammaroperan The Corridor, med libretto av David Harsent, befinner vi oss i korridoren (passagen, snarast på svenska) mellan dödsriket och vår värld, men kastas in i det ögonblick då Orfeus genom en förstulen blick fördömer sin älskade Eurydike att för evigt bli kvar hos Hades. Operan har en liten sättning, men utökas i denna iscensättning av två dansare som i rörelser förlänger och fördjupar dramat där två älskande skiljs åt. Musikerna är även de inte helt passiva, utan tilltalas stundom av sångarna, i sak är musikerna skuggorna av de döda själarna som i denna passage mellan liv och död inte längtar efter något annat än att få ro.

Konserten ramas in av Birtwistles The Axe manual, ett rytmiskt drivet verk där musikerna, slagverk och piano, växlar mellan en känsla av total symbios till två självständiga, repetitiva forsande musikaliska linjer. Orfeus och Eurydike kan tyckas avlägsna här, men måhända blir det som en sakta, minutiös klanglig gestaltning av den korridor som vi i kammaroperan sedan leds in i.

Musiken framförs av Norrbottensmusikens ensemble Norrbotten NEO som 2022 firar 15 år i musikens framkant och som än idag är landets enda ensemble i sitt slag – med ett nationellt uppdrag att verka för den nutida kammarmusiken.